Liguster101

Jeg plantede i efteråret en 90m Ligusterhæk LDS style. Planterne var god kvalitet med stort rodnet osv. plantning skete efter alle kunstens regler eller skal vi sige en kombination af råd fra div fagfolk og hvad jeg ellers kunne læse mig til på nettet.

Nu har jeg så læst mig frem til flere der mener man skal klippe toppen af da det vil give en mere fyldig og tæt hæk med tiden. Der er ikke mange råd ifht hvornår og hvor lagt ned man bør klippe og jeg er også lidt tvivl om det overhovedet er en god fremgangsmåde. Alternativet vil være bare at lade hækken gro...

Som i kan se på billederne er der fine skud hele vejen op, dog er alle planter lidt fesne i toppen. 

Håber der er lidt konstruktivt input derude - på forhånd tak. 

//HCOH

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er delte meninger om det emne.

Jeg holder på at du skal lade hækken vokse lodret op til ca 20cm (den skal ha' lidt tilvækst hvert år) fra den ønskede højde, inden du klipper af toppen.
Årsagen til dette er, at du derved laver kraftigere "stammer"og styrker rodnettet i etableringen. Når du så klipper toppen, så vil den begynde at sætte flere sideskud (liguster skyder fint fra bar gren / stamme) som giver en tættere hæk.

Ved at klippe den i toppen før den har nået sin ønskede højde, giver dig muligvis en tættere hæk, men til gængæld vil den have nemmere ved at knække / vælte i en storm eller pgra snetryk, da den jo typisk laver 2 skud for enden af en gren der bliver klippet over.

Hvis du forestiller dig et træ med 1 stamme, der så deler sig i 2. Lige der hvor den deler sig er den svag, og vil kunne knække. Derfor er det at foretrække at stammen er hel hele vejen op.

Håber det giver mening.

PS. Husk at klippe en hæk en anelse konisk, så den er bredere i bunden end på toppen.        

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Ja mange anbefaler, at man ikke klipper toppen, før den har den "færdige" højde.

Det råd fulgte jeg med vores liguster, og det har fungeret perfekt.

Du skal ihvertfald ikke klippe før du er sikker på der ikke kommer mere frost (tidligst i Maj) da du ellers risikere at den fryser yderligere tilbage. 

Jeg plantede også liguster i efteråret, og mine ser også kedelige ud i toppen, men bare rolig. Liguster er en sindsyg hårfør plante (det er jo derfor den er så brugt til hæk) og den klare næsten alt.

Jeg har reddet en gammel liguster da hækken skulle flyttes, hvor der ikke var andet en 2 små sølle rødder på den, satte den i en spand og året efter skød den flot, og jeg er nu i gang med at træne den til bonsai.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis