Fjerne betongulv i badeværelse på 1. sal

Jeg er ved at renovere mit meget gamle badeværelse på 1. salen i mit hus fra 30'erne.

På et eller andet tidspunkt i husets historie (for meget lang tid siden) er der lavet et badeværelse på 1. salen, hvor der var indsat badekar og støbt terrazzo ovenpå beton.

På resten af 1. salen er der plankegulve.

I forbindelse med renoveringen skal jeg have fjernet betongulvet, da jeg skal ned i niveau med bjælkelaget for at kunne bygge gulvet op igen - på et større areal end det eksisterende (Gulvvarme etc.)

Min fornemmelse er, at betongulvet i sin tid blev støbt ovenpå de eksisterende gulvbrædder - det svarer til den højdeforskel, jeg kan måle fra gangens gulv 'op' til badeværelsesgulvet. Jeg tror ikke, der er indlagt armering - er ikke stødt på det endnu. Gulvet er vel 5-8 cm højt/tykt.

Er det en plausibel opbygning af et gulv som dette?

Nu skal det så væk...og hvordan gør jeg? Terrazzoen (ca. 1 cm) er ikke noget problem - det er betonen nedenunder.

Jeg har forsøgt med en 230 mm vinkelsliber - at skære nogle spor og hakke op. Den kan dog ikke nå helt igennem  gulvet....så det er i hvert fald et længere projekt at gå den vej.

Kan jeg benytte en luft/elhammer af stor størrelse? Hvordan vil bjælkerne holde til det?

Der er et forsænket bræddeloft i køkkenet nedenunder...så katastrofen er til at overse, hvis der sker lidt hærgen af loftet i underetagen.

Nogle gode ideer??



5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Som jeg husker det kan en 230mm vinkelsliber, skære omkring 70 mm i dybden, så burde du nemt kunne brække det sidste stykke af.

Hvis terasso'en er nem at fjerne, vinder du jo extra skæredybde...

Det bedste fif er at starte med at lave et hul. Hvis vinkelsliberen ikke kan nå, kan man bruge en boremaskine med slag og murbor. Når først der er et hul på 15*15 cm, går resten som en "leg". Så kan du skære riller, og knække betonen af i store stykker med en stor hammer, forudsat at den ikke er armeret. Hvis du bruger en nedbrydningshammer til el, så vælg en lille model, når det nu er på første sal - de kan lejes i et byggemarked og vil lette dit arbejde en hel del.

Hejsa- tak for svaret - den opskrift vil jeg følge ....betonlaget er max. 6 cm og er ikke armeret ...så det skal nok virke det du beskriver her .:-)
mvh Anders

Hej Anders

Det var mig, der havde problemet oprindeligt og jeg løste det ved at leje en stor nedbrydningshammer (en Hilti). Den brugte jeg forsigtigt - sørgede for at "løfte op i den", når den arbejdede, så jeg havde kontrol med, hvor meget den påvirkede hele underlaget og konstruktionen. Jeg var meget imponeret over, hvor hurtigt den får slået både terrazzo og beton i stykker. Det er vigtigt at passe godt på, for lader man den arbejde ret længe ad gangen, så ender den i stueetagen :-)

Vær også opmærksom på, hvor dine bjælker er, så du ikke lader den arbejde ned i dem. Undervejs hos i mit projekt ramte jeg en hel del tvær- og langsgående armeringsjern. Ved at lade nedbrydningshammeren arbejde let på dem, så blev de frigjort, så jeg kunne fjerne dem.

Det tog mig ikke meget mere end en dag at fjerne det hele....så det var klart den rigtige model for mig.

Mvh. Henrik

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis