Knust pære sidder fast i VP globe

Hej

Jeg er så uheldig at en pære er eksploderet inde i min VP Globe 40 lampe. Jeg har virkelig problemer med at få den sidste stump af pæreren ud, da lampens design er sådan at den dækker fatningen og noget af pæren. Jeg tænkte på om der er nogen der har en god ide til hvad for en tang er godt til at dreje stumpen ud med eller har en løsning til hvordan man får den ud, uden at splitte lampen ad.

Her er et link til hvordan lampen ser ud 
http://www.lampemesteren.dk/vp-globe-50-alu-verner-panton-verpan.aspx

På forhånd tak


4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Først og fremmest er det en E27 fatning, dvs at pæren skal skrues ud

Hvis glasset er gået på pæren kan du med forsigtighed (og du selvfølgelig har slukket for strømmen) bruge en spidstang hvor du kan få fat i fatningen kant og stille og roligt dreje den ud.

Du skal jo alligevel skille lampen så meget ad at du kan få den nye pære i   

PS: du skriver det er en model 40 du har og du linker til en 50,er.... forskellen på de to er at 50,eren er med E27, 40,eren er E14 gevind.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
og du selvfølgelig har slukket for strømmen

Hvilket i dette tilfælde naturligvis betyder, at der er slukket på gruppeafbryderen og ikke bare på afbryderen på vægen. Hvis der er nogle ledninger i installationen, der ikke er forbundet rigtigt, kan der nemlig være fase på metaldelen af pæren, også selvom der er slukket på vægen, og så er det ikke så smart at stå med fladtænger eller lignende....

Jeg siger tak for svaret.

 

Tror præcist det er sådan en tang der vil virke. Hvis jeg nu slukker for hele den væg hvor sikringerne sidder i, er jeg så ikke på den sikre side ? 

Du kan enten tage sikringen eller hpfi afbryderen, det vigtige er bare at der ikke er strøm på.

Da du kan risikere hvis du kun bruger afbryderen at der er byttet om på nul og mellemledning, og så får du stød

En spidstang er god, fordi du stille kan få fat i gevindet på fatningen og dreje den ud. Tag dig god tid, og lad nu være med at prøve at gribe om glas indmaden i pæren, for den knuses bare...  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis