Bindingsværk: Opfyldning af mellemrum mellem tavl og træværk

Hej alle,

Jeg savner lidt gode råd om mit bindingsværk. Vi har et hus fra 1875, og for et par år siden fik vi repareret bindingsværket, da det gamle var meget medtaget. Vi fik lavet nyt bindingsværk i egetræ, som efterfølgende fik nye murede tavl af de genbrugte sten. Til sidst blev der pudset op med kalkmørtel, ca 2 cm uden på tavlene. Kanterne på pudsen blev skåret skråt af mod træværket.

Efterhånden som træet er tørret af vind og sol, så er der, specielt på sydsiden, opstået et gab på op til en centimeter mellem træ og tavl. Samtidig gaber nogle af samlingerne i træet en lille smule.

Mit spørgsmål er nu, hvordan jeg fylder disse gab ud - og om jeg i det hele taget skal. Alt træværk har fået fræset en skålformet slids på den side der vender ind mod tavlet, og der er i forbindelse med opmuring blevet lagt en mørtelpølse ind i denne slids, så selv om træet arbejder sommer/vinter, så burde det stadig være tæt.

Jeg ser frem til at høre fra jer.

Mvh,

Jes fra Møn
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
kig på denne side. der er masser af viden om gamle håndværk og de har en god gratis rådgivning.
http://bygningsbevaring.dk/
Det er selvfølgelig lidt sent nu, men jeg så at Bonderøvens bindingsværk fik lavet nogle "slidser" på indersiden at træet inden der blev muret, så mørtlen havde noget at hænge fast i, så tavlerne ikke bliver løse og falder ud.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hej Henrik. Disse "slidser" har jeg allerede og fra Kims link har jeg lært at det hedder en Geisfus. Kims link har også givet mig viden om hvordan jeg fylder revner mellem træværk og murværk ud og hvordan jeg "kalfatrer" mellemrum mellem samlinger i træværk. Det kræver dog både trætjærekit og Krakaværk. Det kommer til at koste mig en tusse at komme igang, men det er jo nok prisen man betaler for ikke at købe et parcelhus. Tak for svarene i to!

Jes
i stedet for krakaværk, som nogle mener er lavet af en jomfru ved fuldmåne( i hvert fald prismæssigt) har jeg købt noget unipak garn med tjære, til mine vinduer. det virker fint og min kammerat, der er håndværker, kunne ikke mærke forskel ud over at det var vinklet sammen så det tog lidt tid af folde ud.
http://www.unipak.dk/dk/node/252
Hej.
Du kan fint kalfatre med ubehandlet fåreuld. Det kan du skaffe dig på en nem måde ved at forhøre dig hvor der går får, og måske gratis.

mvh

varmetossen

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis