Træ på vægge i badeværelse

Jeg har et badeværelse fra 1980, som derfor er med træbeklædning. Det fungerer fint i badeværelset, men i brusekabinen holder det lidt hårdt...
Da jeg købte huset for 7 år siden var der ikke råd til en renovering (det er der stadig ikke) og det blev derfor en billigere løsning i form af hvid alkyd maling ovenpå en Sigma primer.
Resultatet har været helt glat og pænt, samt nemt at gøre rent. Men med tiden og træets bevægelser, så begynder malingen at skalle specielt for neden. Der er flisegulv og mellemrum op til bunden af træet - jep, de var smarte i 80´erne...

Spørgsmålet er så, hvordan jeg billigst muligt lapper på dette? Har overvejet en løsning i form af slibning og så 2 lag glans 90 alkyd i hvid igen som samlet kan gøres under 800 kr.
Er der bedre alternativer? Og som sagt: riv træet ned og sæt fliser er ikke økonomisk en løsning desværre.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kunne jo skifte træet, det er nok mørnet nede i bunden af fugt, og når du så skal montere en ny træ væg så husk at skære den nederste del af i en 45 graders vinkel så vandet falder af med det samme. og giv også endetræet rigeligt med maling.
Du er inde på noget af det rigtige...

Sørg for at træet bliver så absolut tørt som muligt, undelad at bade der så længe som muligt inden du går i gang, jo mere tørt jo bedre...

Skrab alt det løse maling af, slib det rigtigt, rigtigt grundigt, så tager du lidt af alkydemaljen fra og fortynder godt med terpentin, måske en 20-25%, den opløsning bruger du så til at mætte træet med, blive ved med at påføre så længe det kan suge noget.
Nu har du fået noget maling til at suge ind i underlaget, så venter det er tørt og så er du klar til to lag ovenpå.

Husk endelig at være ekstremt grundig med endetræet, det er typisk der balladen starter

Løsningen er ikke ideel, men det ved du jo allerede, og det skal nok holde et stykke tid

God arbejdslyst.
Mvh
MArtin

www.malermester-hansen.dk
Beklæd væggene inbrusekabinen med tynde kompakt laminatplader. Effektiv måde at løse problemet på når renovering ikke står,førstnfor
Beklæd væggene inbrusekabinen med tynde kompakt laminatplader. Effektiv måde at løse problemet på når renovering ikke står,førstnfor
Interessante løsningsforslag. Lytter meget til løsningen om at forstærke malingen ved at lade træet suge lidt ekstra.
Men er lige nødt til at høre lidt mere om de her tynde kompakt laminatplader? Evt. et link til et konkret produkt, så jeg kan få et indtryk af prisen (kender nemlig slet ikke denne slags produkt til vådrum).
Der findes mange former for beklædning du vil kunne bruge i et badeværelse, mange af dem er ikke tiltænkt badeværelser men virker ganske udmærket i de fugtige omgivelser. Jeg havde for mange år siden lavet mig en bruse cabine hvor bunden bestod af en træ kasse beklædt med glasfiber, siderne var de gennemsigtige trapez plader der ellers bruges som tag på terrasser. i dit tilfælde skal sådanne plader monteres på nogle vandrette lister, armaturer kan sagtens monteres igennem pladerne ved at lave huller med en kop sav.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også