Spørgsmål om cement/beton

Hej!
Jeg vil gerne prøve at støbe nogle ting i beton, f.eks. fyrfads lysestager.

Men jeg kan ikke rigtig komme i gang, da jeg ikke kan finde ud af at lave betonen rigtigt, tror jeg.

Først købte jeg en færdigblandet pose "fin" beton som dog viste sig ikke at være ret fin til min formål. Den tørrede tilgengæld
Så jeg har forsøgt mig med selv at blande det, købte noget cement og almindeligt strandsand, som sælgeren i Bauhaus mente ville virke fint sammen og blandede det efter anvisningen på pakken. Prøvede at lave nogle tests i går, men de er overhovedet ikke størknet, har nærmest konsistens som mudder. De har stået i et uopvarmet lokale, ved ikke om det har noget at sige? Jeg har set på nettet at man skulle kunne tage det ud af formen efter ca. fem timer...


Jeg har også fået af vide at man kan bruge sådan noget sand som man bruger til at sandblæse biler med, til at blande med cementen hvis det skal være rigtig fint, er der nogen herinde som ved om det er rigtigt?
Er der mon grænser for hvor fint sand man kan bruge til beton?

Håber nogen herinde kan hjælpe mig, eller kender et link til et sted jeg kan læse om det. Har ikke rigtig kunne finde noget via google...
28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du bruge nok for meget vand, men der skal altså gå 22 timer inden du kan tage formen af og temperaturen må ikke komme under 10+ grader i den tid, for så går hærdningen delvis i stå. Der skal gå endnu 48 timer inden betonen er af hærdet, d.v.s. at efter 22 timer kan du tage formen af med den er stadig lidt blød.

Du kan da godt prøve med kvarts sand det vil muligvis blive bedre da kvarts sand er skarpt og ikke rundt som strand sand.

Det er muligvis en helt forkert teknik du benytter. Hvis du blander med så lidt vand at betonen kun føles fugtig og dermed skal stampes i formen, kan du tage den af med det samme. I tilgift får du den stærkeste beton hvis du husker at vande den dagligt de næste 8-10 dage.

I hvilket forhold blander du cement/sand  ???


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Nu har jeg ikke lige posen her, men mener det va 1:5. Gjorde som der stod på pakken.

Jeg blandede det med vandet, så det kun lige akkurat var gennemfugtet, men når jeg hældte det op i formene flød der alligevel vand oven på. Tænker at det er på grund af at de små sten falder til bunds. Men synes virkelig jeg passede på med ikke at fylde for meget vand. Det skal måske stadig være lidt tørt i det når man bruger det?

Mon det er nødvendigt at gøre det stærkere, det er jo kun er til pynt og skal ikke holde til andet end vægten af et fyrfadslys Men måske hvis man skulle lave noget som ikke var så tykt i formen?

Jeg har desværre ikke mulighed for at have det indendørs, så skal jeg vente til det bliver varmere i vejret, eller tager det bare længere tid om at tørre, når det er lidt køligt som nu?

Tak for dit svar!
Noget andet jeg har tænkt på, er om der er en måde at undgå at der kommer sådan noget "skum" på toppen. De prøver jeg lavede sidste uge (som tørrede) havde også skum på overfladen og det tørrede op på en ikke så pæn måde...

Men det er måske fordi jeg har brugt for meget vand?
Annonce
du skal blande 1del cement , til 3dele sand , og som flere skriver , så skal der ikke så meget vand i , og du kan godt støbe udendørs så længe det ikke er frost

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Skrevet af Rolias på 23 feb 2014 14:37

du skal blande 1del cement , til 3dele sand , og som flere skriver , så skal der ikke så meget vand i , og du kan godt støbe udendørs så længe det ikke er frost

Ja den blanding kan næsten ikke mislykkes, når du bruger mindst mulig vand.

(smøre du dine forme med olie ol. kan det godt ødelægge betongen)

Hvis du har en langsomkørende boremaskine (under 1000 o/m) er sådan et piskeris rigtig god til at blande små portioner med, og blandingen kan laves rimelig "tør" ( i en spand)

Bland sand og cement først, og tilsæt så vand lidt af gangen.





Mange tak for alle jeres svar, det begynder at give mening at det ikke virkede så godt.
Jeg har brugt så meget vand at det var sådan mudder-agtigt og jeg har også smurt formene med olie. Det havde jeg ellers læst at man skulle. Må prøve igen uden olie og med mindre vand og mindre sand.
Underligt med blandingsforholdet for jeg har lige tjekket, og der står altså 1:5 på posen. Men vil prøve med 1:3 næste gang.

Jeg tror ikke jeg har sådan en boremaskine, men kan man ikke bare røre det grundigt med en ske?

Du kan sagtens blande det med en mureske, det andet er bare meget lettere..

Men stadigvæk, bland sand/cement grundigt, inden du tilsætter vand.

Bliver det lidt for tyndt, så tilsæt extra sand/cement.

Lidt olie på formen, burde ikke skade, men giv det et tyndt lag, og tør overskydende olie væk.

har du evt en skruemaskine ?
Den kan ganske fint blande de små mængder det der drejer sig om.
Piskeriset kan få i mange byggemarkeder og koster helt nede fra 20 kr

Mvh

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også