Spørgsmål om cement/beton

Hej!
Jeg vil gerne prøve at støbe nogle ting i beton, f.eks. fyrfads lysestager.

Men jeg kan ikke rigtig komme i gang, da jeg ikke kan finde ud af at lave betonen rigtigt, tror jeg.

Først købte jeg en færdigblandet pose "fin" beton som dog viste sig ikke at være ret fin til min formål. Den tørrede tilgengæld
Så jeg har forsøgt mig med selv at blande det, købte noget cement og almindeligt strandsand, som sælgeren i Bauhaus mente ville virke fint sammen og blandede det efter anvisningen på pakken. Prøvede at lave nogle tests i går, men de er overhovedet ikke størknet, har nærmest konsistens som mudder. De har stået i et uopvarmet lokale, ved ikke om det har noget at sige? Jeg har set på nettet at man skulle kunne tage det ud af formen efter ca. fem timer...


Jeg har også fået af vide at man kan bruge sådan noget sand som man bruger til at sandblæse biler med, til at blande med cementen hvis det skal være rigtig fint, er der nogen herinde som ved om det er rigtigt?
Er der mon grænser for hvor fint sand man kan bruge til beton?

Håber nogen herinde kan hjælpe mig, eller kender et link til et sted jeg kan læse om det. Har ikke rigtig kunne finde noget via google...
Hej! Jeg vil gerne prøve at støbe nogle ting i... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Kære venner jeg tror i skyder over målet, det er fyrfads stager spørgeren vil lave, altså så små mængder beton at de viste "piskeris" nok ikke kan bruges ! Jeg tror ikke at der blandes mere end et kg. ad gangen ! Og er det så små mængder kan jeg ikke se hvorfor det ikke kan laves i køkkenet ????
Har en gang fået ødelagt en boremaskine ved at bruge den til at røre maling, så jeg tror bare jeg gør det i hånden
Det er ikke så meget jeg skal bruge ad gangen, så det går nok, men tak for forslaget. Hvis jeg engang skal lave noget større, kan det være jeg må ud og have fat i sådan en pisker.
Du kan vel bruge fruens håndmixer med dej krogene, bare husk at skylle den grundigt af med det samme. Nok klogest at gøre det når dame mennesket ikke er til stede

Ja, bland det i tør tilstand med en ske, spandeske eller lignende. Bare du gør det grundigt.

Blandingsforholdet mellem cement og sand bestemmer hvor stærk betonen bliver. Ikke fordi det betyder noget til dine lysestager, men landingsforholdet bestemmer også hvor glat din overflade bliver. Når man i gamle dage lavede fliser med pudslag, noget du vist ikke kan købe mere, gik man nogen gange helt ned i et blandingsforhold på 1 til 2.5 !! En sådanne flises overflade er næsten umulig at ødelægge med salt grundet pudslagets tæthed. En ulempe er dog det tager MEGET MEGET lang tid for den at tørre.   


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Håndværkeren på 24 feb 2014 02:38
Du kan vel bruge fruens håndmixer med dej krogene, bare husk at skylle den grundigt af med det samme. Nok klogest at gøre det når dame mennesket ikke er til stede

Det bliver rigtig svært, eftersom det er mig som er fruen Og det er min håndmixer altså for godt til!
Annonce
Skrevet af Nitter på 24 feb 2014 09:57

Ja, bland det i tør tilstand med en ske, spandeske eller lignende. Bare du gør det grundigt.

Blandingsforholdet mellem cement og sand bestemmer hvor stærk betonen bliver. Ikke fordi det betyder noget til dine lysestager, men landingsforholdet bestemmer også hvor glat din overflade bliver. Når man i gamle dage lavede fliser med pudslag, noget du vist ikke kan købe mere, gik man nogen gange helt ned i et blandingsforhold på 1 til 2.5 !! En sådanne flises overflade er næsten umulig at ødelægge med salt grundet pudslagets tæthed. En ulempe er dog det tager MEGET MEGET lang tid for den at tørre.   


Hvad er et pudslag? Det kunne måske bruges til at lave overfladen pæn? Er det bare 2 dele sand til 5 dele cement?

Det jeg fik lavet den anden dag er tørret nu, men det blev altså ikke særlig pænt...
Jeg har stampet det ret meget synes jeg, men er der andet man kan gøre for at undgå bobler?

Har læst man kan bruge reparations beton, det ladet til at være noget finere i det...

Skrevet af bkj på 24 feb 2014 18:16



Et pudselag er en blanding af sand og cement man ligger øverst på, som nævnt fliser i gamle dage, men også finere betongulve har et pudslag.

Hovedgrunden er uden tvivl for meget vand i blandingen, den har det med at ville samle sig op af formkanten. Men kan også skyldes for lidt cement i forhold til sandets grovhed. Et fif er du bruger fint vasket strandsand. Men det skal være vasket ellers får du svorre problemer med salt der trænger ud af overfladen.

Hvad i alverden er reperationsbeton ??? 

Hvis du gør som jeg skriver, er du selv herre over processen og kan kun skælde dig selv ud over du har  sjusket  med opskriften og udførelsen hvis der går noget galt. Det er faktisk rigtig mange gange nemmere end og lave vandbaggelser.  








Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Nitter på 24 feb 2014 21:02

Et pudselag er en blanding af sand og cement man ligger øverst på, som nævnt fliser i gamle dage, men også finere betongulve har et pudslag.

Hovedgrunden er uden tvivl for meget vand i blandingen, den har det med at ville samle sig op af formkanten. Men kan også skyldes for lidt cement i forhold til sandets grovhed. Et fif er du bruger fint vasket strandsand. Men det skal være vasket ellers får du svorre problemer med salt der trænger ud af overfladen.

Hvad i alverden er reperationsbeton ??? 

Hvis du gør som jeg skriver, er du selv herre over processen og kan kun skælde dig selv ud over du har  sjusket  med opskriften og udførelsen hvis der går noget galt. Det er faktisk rigtig mange gange nemmere end og lave vandbaggelser.  






Reperatonsbeton, ved du ikke engang hvad det er!?
Jeg aner det faktisk ikke, så det bare nævnt i en vejledning på nettet:


Jeg vil prøve igen efter jeres opskrift, nu når jeg ved hvad jeg har gjort galt (næsten alt ) er der jo mulighed for at rette det!

Jeg vil prøve at skaffe noget vasket strandsand eller sådan noget sandblæsnings sand, så man kunne få det i biltema så det er jo overskueligt.

Vandbakkelser har jeg aldrig gjort det i, men hvis det her beton projekt engang lykkes, kan det være jeg skulle prøve lykken med dem, så må du lige finde den opskrift frem også

Skrevet af bkj på 24 feb 2014 18:08



Det bliver rigtig svært, eftersom det er mig som er fruen Og det er min håndmixer altså for godt til!

Ja det var jo lidt svært at se, kan du ikke købe en brugt på et loppe markede eller genbrug.



Skrevet af bkj på 24 feb 2014 21:11

Fiberforstærket beton, der tilsyneladende er GODKENDT af din HÅNDVÆRKER.  Det lyder sgu ikke til at være betrykkende.   Gider ikke engang undersøge opskriften. Et ved jeg, det koooosster garenteret mere end man bør betale for varen sammenlignet med genedig LDS blanding til ingen penge og den har du nu opskriften på.

PS. Vandbaggelser er nok noget af det sværeste man kan kaste sig over ved brug af en ovn.  Derfor ...............




Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også