Køleskab og opvaskemaskine mm. tilsluttet til 400V (16A) gruppe - Ok?

Jeg har konstateret at el-installationen i vores køkken er en smule utraditionel. Spørgsmålet er om den er lovlig hele vejen igennem?

Der er fra et 400V/kraftudtag i køkkenet (der kører på sin egen gruppe i tavlen og er forsikret med 16A) trukket et 5-leder installationskabel under gulvet over i den anden side af køkkenet. Det er to faser, en nul og en jord. (Ældre installation med kun to faser)

Her er kablet samlet i en "stik-dåse" der ligger på gulvet. Dåsen er en fuga "3"-underlag (sådan en fætter med plads til 3 enkelte kontakter som også bruges til stikkontakter/afbrydere på væggen) med 3 fuga stikkontakter u. afbryder monteret.

Fra denne "stik-dåse" er tilsluttet køleskab og opvaskemaskine via to fødeledninger med dansk stikprop. Jeg kan se de kører på hver deres fase.

Der er fra det sidste udtag sat en forlængerledning som ender i en stikkontakt opsat på køkkenbordet. (Som godt nok ikke er fast monteret/skruet op)

Det jeg spekulerer over, det er at der sidder en stikkontakt (og ja jo egentlig også køleskab og opvaskemaskine) der kører på 400V gruppen og dermed er forsikret med 16A. (Og ikke de 13A som det vel burde?)

Er det efter bogen og hvad ville evt. skulle fikses?

Installationen er helt sikkert lavet for at fordele forbruget på de to faser, da jeg kan se at de forskellige ting er delt ud derpå.

Der er kun en anden gruppe i lejligheden ud over 400V-gruppen i køkkenet.

Lad mig høre hvad eksperterne herinde siger. http://www.lav-det-selv.dk/DesktopModules/ActiveForums/themes/lds2013/emoticons/smile.gif

Ps. Og gerne andet end: Tilkald en el-installatør. http://www.lav-det-selv.dk/DesktopModules/ActiveForums/themes/lds2013/emoticons/wink.gif

Jeg har konstateret at el-installationen i vores... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det var så automatsikringer der sad i skabet. Det gør det jo en smule mere bøvlet at ændre til 13A.

Så er der nok kun at skifte kablet ved lejlighed...

Den improviserede stikkontakt som er trukket frem til køkkenbordet og tilsluttet til dåsen med en stikprop er ikke fastgjort.(så det er vel egentlig bare en forlængerledning?)

Men det er også en fuga kontakt u. Afbryder, så den klarer nok også de 16A sikring.

Hvor ser man hvad de er godkendt til? Fx hvis man køber en i Harald Nyborg?
Skrevet af Rene1234 på 22 feb 2014 10:27
Det var så automatsikringer der sad i skabet. Det gør det jo en smule mere bøvlet at ændre til 13A.

Så er der nok kun at skifte kablet ved lejlighed...

Den improviserede stikkontakt som er trukket frem til køkkenbordet og tilsluttet til dåsen med en stikprop er ikke fastgjort.(så det er vel egentlig bare en forlængerledning?)

Men det er også en fuga kontakt u. Afbryder, så den klarer nok også de 16A sikring.

Hvor ser man hvad de er godkendt til? Fx hvis man køber en i Harald Nyborg?
Forstår jeg dig rigtigt når du skriver at en af dine stikkontakter forsynes fra en anden stikkontakt, forbundet med alm. stikprop? Det lyder ikke lovligt...
Til dels.

Der er fra 16A gruppen trukket et kabel over, som ender i "stikkontakter u. afbryder" som ikke kan slukkes. Dette sidder under køleskabet.

Sådan nogle fætre som den her:

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSIloVh2NGZtvSNiaidcNhMcGutE5D78Lm5Z99Xc29t9INnR20S

I en af dem sidder der så en stikprop med en forlængerledning som går op til et stikkontaktudtag ved køkkenbordet. Denne er dog ikke fastmonteret og vil derfor kunne fjenes ved at tage stikproppen ud og fjernet dåsen. Men den ligner en ganske alimindelig stikkontakt med udvendig dåse/underlag som så bare ikke er skruet fast.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis