Opbygning af kælderfundament - Vandtætning nede fra?

Jeg har læst en del om forskellige metoder for fundering ved opførelse af kælder. Det der undrer mig er at der ikke anvendes nogen egentlig membran eller anden fugtstopper nede fra. Der skrives blot om det kapillarbrydende lag, og er det virkelig nok til at lave en 100% vandtæt kælder?

Den normale metode:
  • Et kapillarbrydende lag
  • Et lag trykfast isolering
  • Et betonlag.

Kunne man 'pakke' hele kælderen ind i en membran?:

  • Et kapillarbrydende lag
  • Vandtæt membran der senere kan hæftes på væggenes membraner.
  • Et lag trykfast isolering
  • Et betonlag.


Jeg påtænker at bygge min kælder i isobyg moduler og disse vil blive monteret med vandtæt membran på ydersiden. Hvordan sikrer jeg at der 100% ikke trænger fugt op igennem gulvet?

:
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er kun hvis kælderen ligger under grundvandspejlet at du skal begynde at tænke i membran. Det kappilarbrydende lag hindrer opstigning af fugt fra jorden og betonen virker som fugtstandser! Din opgave er at sikre at der ikke sker en ophopning af vand ved at etablere dræn el.

 Certificeret Statiker

Hej Ingenioer,

Tak for dit svar.
Da jeg ikke har fået foretaget jordbundsundersøgelser endnu ved jeg ikke så meget om forholdene på min grund.
Er det sjældent at en kælder ligger i grundvandsdybde? Jeg kan se nogle boringer til vandforsyning ligger i nærheden har en dybde på ca kote -25, men om jeg kan bruge det til noget aner jeg ikke?

:

Hvorfor lave en kælder, det er dyrt, og giver ikke huset nogen særlig extra værdi.

Brug pengene på at bygge et større hus, hvis det er muligt, det er en langt bedre investering.

mvh jens

Skrevet af je__ns på 21 feb 2014 19:15

Hvorfor lave en kælder, det er dyrt, og giver ikke huset nogen særlig extra værdi.

Brug pengene på at bygge et større hus, hvis det er muligt, det er en langt bedre investering.

mvh jens


Det er 'sjovt' som mange hader kældre :-)  I mit tilfælde er det en nødvendighed da der ikke lovligt kan bygges mere på grunden. Derudover synes jeg også der kan laves mange spændende kælderløsninger.
Se mit vedhæftede link der er ment som underholdning, men stadig reelt nok hvis det skaleres ned til DK forhold:
Lidt info fra London

:
Skrevet af Waterfront på 21 feb 2014 19:05
Hej Ingenioer,

Tak for dit svar.
Da jeg ikke har fået foretaget jordbundsundersøgelser endnu ved jeg ikke så meget om forholdene på min grund.
Er det sjældent at en kælder ligger i grundvandsdybde? Jeg kan se nogle boringer til vandforsyning ligger i nærheden har en dybde på ca kote -25, men om jeg kan bruge det til noget aner jeg ikke?

Det kan du sagtens, så længe boringerne ikke ligger alt for langt væk - hvilket er et relativt begreb. Du skal selvfølgelig sammenholde med terrænkoten! At bygge kælder under GVS er ikke at anbefale, det bliver simpelthen for dyrt!

Du kan evt gå ind på geus.dk og se om der er nogle boringer i nærheden af dit hus, måske er du heldig


 Certificeret Statiker

Lidt info fra London

Det må jeg da nok lige sige!! Respekt, hvis det er dit projekt!!

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis