Manglende isolering omkring spiorør, problem?

Hej folk.

For et års tid siden lagde jeg nogle 100mm spiorør ned mellem bjælkerne i min etageadskillelse i forbindelse med renovering. Etageadskillelse mellem stueplan og kælder. Rørene er beregnet til fremtidig ventilation/genvinding. Jeg isolerede ikke rørene med dyre rørskåle da jeg mente det var nok at de lå fint pakket ind i isoleringen mellem bjælkerne.. Nu er jeg så kommet lidt i tvivl. Umiddelbart over rørene (i gulvet til stueplan) er der gulvvarme, hvilket jo så betyder at der i isoleringen vil være fint lunt. Rørene er ført fra disponibelt kælderrum ud til 2 værelser.

Min fornuft siger mig stadig at jeg ikke vil få problemer med kondens da temperaturen omkring rørene vil være meget lig den temperatur som luften i rørene vil have, og rørene ER jo allerede omgivet af isolering.... Hvad mener I?

Jakob bach
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det tror jeg ikke du vil få problemer med, når de er i et isoleret lag i etageadskillesen.

Men blæser du fugtig luft igennem rørene, vil der jo altid være risiko for at det kondensere, også selv om de er isoleret efter alle kunstens regler. 

Så længe det bare er rør til ind og udblæsning vil der ikke være den store temperaturforskel og dermed ikke kondens. Det eneste rør du bør isolere er indsugning af friskluft udefra. Den kan jo let være -10 grader. Og så skal evt. rør i taghætter isoleres helt op i taghætten!

Hvis min udsugningsluft fra rummene er 20 grader er indblæsningsluften ca. 18. Dvs. den maksimale temp. forskel er 2 grader...
Det var sådan et svar jeg håbede på, tak for responsen!
isolerings guiden siger 2 gange 50 mm rør isolering, eller i kasser med granulat.

MVH Morten

Når nu du er gået igennem en etageadskillelse, mener jeg der er krav om brandisolering af røret. Hvad der præcis skal til, for at opfylde dette, ved jeg dog ikke.
Skrevet af jenshøj på 22 maj 2014 14:41
Når nu du er gået igennem en etageadskillelse, mener jeg der er krav om brandisolering af røret. Hvad der præcis skal til, for at opfylde dette, ved jeg dog ikke.
Det mener jeg ikke er påkrævet i en-familieshuse. I så fald skulle der jo både etableres spjæld og styring i ventilationen for at hindre spredning gennem rørene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis