Fylde huller i træ med letspartel?

Når man læser om, hvordan man fylder f.eks. borehuller i træ, så bliver der altid nævnt acrylspartel. Men hvorfor kan man egentlig ikke bruge letspartel? Eller det kan man måske?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Rimelig enkelt let spartel er porøs det er akryl spartel ikke. Med den porøse giver du grobund for fugt ned i træet.
Der kan være lidt forskellige svar til dit spørgsmål...

Jeg vil først starte med at antage at det er indendørs du mener ikke?
Og at du med letspartel mener en let sandspartelmasse ikke?

Med udgangspunkt i at det er ja til ovenstående spørgsmål, så er svaret at i store huller som i dit nævnte eksempel med et borehul, der kan du i princippet sagtens bruge det
Der er for eksempel masser af malere der bruger det til at fylde i, som første gangs spartelmasse, i de store huller i indvendige dørkarme som er monteret med karmskruer.
Spartelmassen skal nok blive hængende, og så spartler de færdig med acrylspartelmasse.

MEN
En sandspartelmasse er umulig at ligge på i helt små mængder, altså til spartling af f.eks. en ridse i en dørkarm, du trækker simpelthen spartelmassen med af igen.

En sandspartelmasse er ret grynet i det, så den bliver ikke så fin og glat som en acrylspartelmasse gør.

Sandspartelmassen tørre simpelthen så langsomt, så du kan hurtigere komme over acrylspartelmassen.

Sandspartelmassen er, selv når den er tør, utrolig blød, den er virkelig nem at trykke mærker i, det kan du ikke med acrylspartelmassen, den bliver fin og hård.

Og så hæfter acrylspartelmassen bare 10 gange bedre end sandspartelmasse.

Og der er formodentligt flere ulemper ved den end ovennævnte, så brug en acrylspartelmasse, det er bedre.
Men svaret på dit spørgsmål er at det kan man godt og mange gør det

I øvrigt er et virkeligt overset produkt af gør-det-selv´erne, til spartling af indvendigt træværk letvægtsfiller, det er skide godt, nemt at spartle med, synker ingenting, fint at slibe i og tørrer hurtigt, de fleste malere har efterhånden taget det til sig.

Nå, det blev noget af en roman - sorry

God weekend
Martin

www.malermester-hansen.dk
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg kender ingen malere der fylder sandspartel i skruehuller i karmene. Sandspartel kan trækker fugt lige som gipsfiller derfor skal man ikke bruge det til træværk. Der bruger man acrylspartel eller i en nød vending letvægtsfiller.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Sandspartel kan trække fugt? Indvendigt? Letvægtsfiller i en nødvending?
Hmmm, okay

God weekend



www.malermester-hansen.dk
...letvægtsfiller, det er skide godt, nemt at spartle med, synker ingenting, fint at slibe i og tørrer hurtigt, de fleste malere har efterhånden taget det til sig

Det er vi flere der har

Har gennem tiden repareret mange indbruds-/hærværksskader, og letvægtsfilleren har efterhånden "udkonkureret " kemisk træ.

Meget lettere at bruge, og har man en spand maling med, behøver man ofte kun at komme en gang.

Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Lige præcis Regmos, det er et suverænt produkt, når man lige har vænnet sig til det.
Og prisen er efterhånden også kommet ned i et fornuftigt leje, særligt med alt den arbejdstid man sparer

www.malermester-hansen.dk
Chancen er nok ikke så stor for, at det gør det indvendig, trækker fugt. Det giver jeg dig fuldstændig ret i Martin. MEN, det ændre stadig ikke på at sandspartel er IKKE beregnet til at spartle træværk med. Og jeg kan derfor ikke forstå, at du som maler og endda som malermester sidder og rådgiver folk til at udføre forkerte behandlinger. Du ruller vel heller ikke fyldningsdøre, blot fordi du i princippet kan....
Letvægtsfiller kan sagtens bruges i træ, det en smagssag. Jeg mener ikke man kan slibe det så fint som acrylspartelmasse (eller urethan) samt det trækker mat igennem acrylemaljen og derfor bruger jeg det yderst sjældent selv i træværk.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Tak til alle for gode svar (og debat), som jeg blev klogere af.

Først: ja, det er til indendørs brug. Om min letspartel er sandspartel, ved jeg ikke. Det er en Danalim Letspartel Medium Extra 623.

Jeg holder mig fra letspartel til huller i træ fremover. Bruger nok acrylspartelmasse eller prøver måske letvægtsfiller.

Har du overhovedet læst hvad jeg har skrevet Jacko?!?
Tolker du det som om jeg råder folk til at bruge sandspartelmasse?
Hvilken del af "så bruge en acrylspartelmasse, det er bedre" var det du misforstod?

Nå, skidt med det, jeg springer fra tråden her.

God weekend til alle

www.malermester-hansen.dk

Og der er formodentligt flere ulemper ved den end ovennævnte, så brug en acrylspartelmasse, det er bedre.
Men svaret på dit spørgsmål er at det kan man godt og mange gør det

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også