Jordforbindelse?

Hej
Jeg får svag strøm i fingrene når jeg rører opvaskmaskinen og håndvasken samtidigt. Elektrikeren sagde først det var manglende jordforbindelse i opvaskmaskinens stikkontakt, og satte derfor en med jord på. Det hjalp ikke og ved syn af hpfi anlægget sagde han der ikke var jord på dette. Jeg skulle have sat et jordspyd i jorden. Dette blev aftalt til senere montering til trods for at jeg mener det allerede var installeret. Ved nærmere gennemgang finder jeg dog alligevel dette jordspyd, som også er forbundet til hpfi anlægget. Altså ville han bare tjene lidt Ekstra. Problemet er bare at jeg stadig få strøm i fingrene. Hvad er galt?

Knud
Hej Jeg får svag strøm i fingrene når jeg rører... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af EISOE på 21 feb 2014 09:07

Det er ikke den korrekte måde at lave det på. Jordforbindelsen skal monteres direkte i hovedjordskinnen/klemmen i tavlen og derfra ud til brugsgenstande/stkkontakter.
Det var nu ellers en rimeligt almindelig anvendt metode da jeg var elektriker.
Specielt i huse som ikke var født med jord. 
Jeg har sågar banket jordspyd ned igennem kældergulv, for at komme til at jorde et nyt oliefyr.

I det hus jeg bor i nu, sidder der også et jordspyd (godt nok uden for) men det er trukket ind til en 3 faset stikkontakt der tidligere har været brugt til oliefyr, men nu er delt ud på 2 stk. 220v stikkontakter til vaskemaskine og tørretumbler



Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af PinkHenrik på 21 feb 2014 18:38

Det var nu ellers en rimeligt almindelig anvendt metode da jeg var elektriker.
Specielt i huse som ikke var født med jord. 
Jeg har sågar banket jordspyd ned igennem kældergulv, for at komme til at jorde et nyt oliefyr.

I det hus jeg bor i nu, sidder der også et jordspyd (godt nok uden for) men det er trukket ind til en 3 faset stikkontakt der tidligere har været brugt til oliefyr, men nu er delt ud på 2 stk. 220v stikkontakter til vaskemaskine og tørretumbler


Det er der så heller ikke noget i vejen for. Det var at føre den derfra og videre til tavlen og anvende den som hovedjord, der ikke er korrekt.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

nåå ok, den havde jeg ikke lige luret  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis