1. sal ikke i BBR

Jeg har et ældre hus hvor halvdelen af 1. sal er isoleret og indlagt varme. Det har været brugt som børneværelser. Vi bruger det ikke, da det er i dårlig stand. Med højden til hanebånd på 195cm og de skrå vægge vil det sikkert være svært at få det godkendt.

Men hvordan er det lige med 1. sal som ikke er registeret i BBR? Jeg ser det jo ofte i salgsannoncer og har også selv købt på den måde.

Kan jeg ikke bare istandsætte og isolere hele min 1. sal sætte vinduer og være ligeglad med BBR?

Hvis ikke, hvordan kan det så være lovligt at sælge på den måde?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej og velkommen til

Det kan ikke registreres i BBR, hvis det ikke overholder div. krav, akkurat som mange kældre.

Men bruger du det ikke til beboelse, men til kontor, eller pulterrum, er det jo ok.

Hvis du vil bygge om, bør du overholde gældende krav, som jo er ret fornuftige, hvis du vil bruge det til beboelse.

Og så registrere det i BBR, hvis du er en lovlydig borger, der ikke snyder i (ejendoms) skat

mvh jens

Tak, lidt klogere men også forvirret. Jeg troede at opvarmede rum var beboelse.

Så er det fuldt lovligt at indrette 100 kvm 1. sal til kontor selv om det ikke kan overholde gennemsnitshøjden? Det lyder lidt mærkeligt for det er jo Win/Win, jeg sparer i ejendomsskat og behøver ikke at overholde byggeregler for gennemsnitshøjden.
Jeg vil gerne gøre det korrekt, men har ikke råd til et nyt tag.
"Hvordan defineres et beboelsesrum?

Beboelsesrum defineres som rum til længerevarende ophold, og det omfatter bl.a. opholdsstue, soveværelse, kontor og køkken. Bad og bryggers, opbevaringsrum, hobbyrum og værksted til kortere ophold betragtes ikke som beboelsesrum."

Så nej, du kan ikke lave kontor. Men du kan lave dig et hobbyrum (f.eks. hjemmebiograf) eller lign.

Er du er en lovlydig og ærlig borger (og det lyder det til) ville det mest fornuftige (forudsat at du har brug for pladsen) være at få skiftet tag, isoleret op til standard, sat vinduer i der kan bruges som flugtvej og så betale den ekstra ejendomsskat der følger med de ekstra m2 og den forhøjede ejendomsværdi :-)

Okay, kontor er også beboelse.

Men det er stadigvæk uklart. Du skriver lav et hobbyrum, men også "er du en lovlydig og ærlig border, så ...." BBR!

Det må være enten eller. Og igen hvis det ikke er lovligt, hvordan kan man så skrive det i utallige salgsannoncer?

Hvad kan jeg gøre med min 1. sal uden at jeg skal have nogen godkendelse og det skal i BBR?
Hvis du ikke overholder kravene, så kan det ikke godkendes og kan ikke komme på BBR. Men derfor kan du jo alligevel godt isolere og sætte det hele i stand. Det må man såmænd godt, og du er stadig lovlydig
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis