Visualisering af naturgas forbrug

Hej LDS'ere,

Har et Baxi WGB-KN kondenserende naturgas fyr. Varmeregningen kan variere fra 22000 til næsten 30000 kr på et år, så jeg kunne tænke mig en dag-til-dag visualisering af varmeforbruget, så resten af familien kunne tænke mere i at spare energi.
Det bliver lidt af en opgave at lave en optisk aflæsning af gas måleren med kamera og  karakter genkendelses software osv osv. Fyret har ikke mulighed for elektronisk at udlæse energi forbrug via en data port.
Er der nogen, der ved på fyrets strøm forbrug er proportial med gas forbrug? Er der en blæser eller brænder der bruger strøm samtidig med forbrænding, så man kan udlede noget af strømforbruget?
På forhånd tak

Chrikke
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.

Formoder at blæserens omdrejningstal er den bedste indikator hvis du vil måle på fyret. Dog vil du få en meget bedre indikator ved at måle flow/fremløbs/returtemperatur. Mener faktisk jeg engang så en annonce for en sådanne med RS 232 udgang til en yderst rimelig pris. Hvad den hed og hvor kan ikke erindres. Ellers kan du vel lave noget selv af en flowmåler og to ntc/ptc modstande, hvor svært kan det være hvis du vil selv ??? 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Såfremt gasforbruget er konstant, når fyret kører, er drifttimetallet en indikator for, hvor meget energi du bruger. DVS timer* m3/h giver m3 gas plus strømforbruget (KWh) til fyret. Alt ganges med prisen pr enhed og du har prisen på dit varmeforbrug.

fase
Hej Gutter,

Tak for jeres svar!

Nitter: Kan godt følge dig, men tænkte på en ikke-invasiv løsning. Indsætte flow målere i både varme kredsen og varmtvands kredsen kræver vel noget VVS arbejde
Jeg er desværre ikke håndværker og dermed også fattig ...nåh undskyld - jeg skal ikke klage på en LDS side...

Fabrin: Så skulle en eventuel strøm måling indikere om fyret brænder eller ej. Så må jeg lave en manuel observation på gas forbrug og strøm forbrug over nogle dage for at se om der er korrelation....

Hilsen Chrikke

Chrikke
Er det ikke et modulerende fyr (variabel ydelse)?
I så fald er gasforbruget ikke konstant pr tidsenhed.

I stedet kan du finde ud af fyrets tomgangsstrøm (pumper og styring), og sætte en timetæller på, der tøller, når strømmen er over tomgangsstrømmen.
Husk, at cirkulationspumpen har varierende strømforbrug, så du skal måle, når den kører på max effekt (alle radiatorer mm åbne).

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Tak for svar Chr!

Det er modulerende.
Har fundet en ultralyds flowmåler på nettet der bare kan klampes på vandrøret...med USB/RS232 und Die ganze Molevitten...
Venter på at høre en pris på den...

Chrikke
Annonce
hej kikkede lige for sjov på sådan en ultralydsflowmåler, da det lød som el let løsning.
http://www.elma.dk/_dk/Produkter/Lists;300300/L%C3%A6kagesporing/L%C3%A6kagesporing,-Vand/p/5706445940332?shop.product.id=5706445940332&TabChoice=Photo
70k penge + moms

go weekend

Skrevet af Chrikke på 20 feb 2014 16:03

Nitter: Kan godt følge dig, men tænkte på en ikke-invasiv løsning. Indsætte flow målere i både varme kredsen og varmtvands kredsen kræver vel noget VVS arbejde

Jeg er desværre ikke håndværker og dermed også fattig ...nåh undskyld - jeg skal ikke klage på en LDS side...

Pyllerrøv, var det ikke for at spare penge du ville lave opstillingen ???

Den "invasive" metode er nok kun den du kan bruge til noget fornuftigt. Alt andet kan vist kun samles under betegnelsen <= "øjenbæ".

Nu er der vel heller ingen der siger du skal bruge nyt grej, hvad med surplusmarkedet på ebay og slige lignende steder ???

Der er også metoden med en gammel Kamstrup fjernvarmemåler og webcam, som du selv var inde på. Den kræver bare lidt gåpåmod.

Hmm, måske du kunne finde en fjernvarmemåler med fjernaflæsning til en billig penge, ud og led min herre.

Pøj pøj i håb om at opstillingen fremvises med LDS som første fremvisningssted.  

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej igen,
Prisen for en katflow100 ultralyds flow måler er 20K (kun flow måling) og kan fås med integrerede pt100 og energi måling til 32K kroner.
HNG kan installere en ny gas måler med pulsgiver og fjernudlæsning til ~ 12K iflg. deres hjemmeside.
Men ganske rigtigt, Nitter -jeg ville gerne lave en mere budget-agtig løsning...og helst uden at skrue hele mit anlæg fra hinanden.
Jeg går lige i tænkeboks. I hører nærmere hvis det bliver til mere end luft kasteller.
Chrikke

Chrikke
Skrevet af Chrikke på 21 feb 2014 11:48

Hej igen,

Prisen for en katflow100 ultralyds flow måler er 20K (kun flow måling) og kan fås med integrerede pt100 og energi måling til 32K kroner.

HNG kan installere en ny gas måler med pulsgiver og fjernudlæsning til ~ 12K iflg. deres hjemmeside.

Men ganske rigtigt, Nitter -jeg ville gerne lave en mere budget-agtig løsning...og helst uden at skrue hele mit anlæg fra hinanden.

Jeg går lige i tænkeboks. I hører nærmere hvis det bliver til mere end luft kasteller.

Chrikke

Der er vist ingen tvivl om at det eneste der duer til små penge skal skrues i, det er nu heller ikke en større historie.  Det der tager mest tid er at tappe vand af/på og lufte ud, hvilket du kan gøre selv. At slå et par rynker tager ikke lang tid for en rørsmed.

Men glæder mig til at høre hwass du finder ud af.

Mvh. Leif.

Onliner:
Leif, jeg er i elektronik branchen... Den gamle historie om at når man har en hammer er alle problemer et søm :-)... Der er lige den hale at der er to varmekredse, en for rum opvarmning og en for varmt vand der cirkulerer, så det bliver dobbelt op.
Ideen med konstant gas flow og tidsmåling dur ikke.
Brænderen er modulerende og kører f.eks fuld skrue de første 20 sekunder og derefter med varierende effekt. Pumpen er som sagt også modulerende og puls kode styret så jeg ikke bare kan måle strømforbuget?
Pønser på en simpel metode. Da jeg læste om HNGs pulsgiver til gasmåler fik jeg ide om simpel pulstæller ved karakter genkendelse på tællerens laveste ciffer der kører temmelig hurtig (måleren har 3 cifre efter komma - dem man aldrig tager med i aflæsningen) ...
Eller mere lavpraktisk: Fruen tilbød at gå ud og aflæse måleren hver dag og at jeg så skulle bruge min tid på noget mere "fornuftigt" - det' et gammelt hus vi bor i og meget der skal laves - især alle de projekter jeg har sat i gang og burde lave færdige :-/

Chrikke
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis