Brandisolering af IPE 220 Bjælke

Jeg er ved at skulle pakke en IPE 220 Bjælke ind.
Den ligger i en bærende væg, i stueetagen
Der er første sal over, Men ingen kælder under stueetagen.

Dkal sådan en sikres til 30 min, eller 60 min ?

Og hvad er den nemmeste og billigste måde at pakke sådan en ind i ?
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ingen der har nogle gode bud, inden jeg bestiller Fermacell ?

Når jeg Google IPE 220 får jeg en masse om stål bjælker, hvis det er en stålbjælke, kan jeg ikke se hvorfor den skal brandisoleres. Selvfølgelig ville det se pænere ud hvis den bliver "pakket" ind.

Er det der imod træsorten IPE som jo er en teaktræs sort, vil en brandhæmmende maling være nok, Teaktræ brænder dårligt i forhold til fyr, hvilket betyder at i tilfælde af brand vil den holde meget længere end en limtræs bjælke af fyr..

Skrevet af Håndværkeren på 20 feb 2014 19:34

Når jeg Google IPE 220 får jeg en masse om stål bjælker, hvis det er en stålbjælke, kan jeg ikke se hvorfor den skal brandisoleres. Selvfølgelig ville det se pænere ud hvis den bliver "pakket" ind.

Er det der imod træsorten IPE som jo er en teaktræs sort, vil en brandhæmmende maling være nok, Teaktræ brænder dårligt i forhold til fyr, hvilket betyder at i tilfælde af brand vil den holde meget længere end en limtræs bjælke af fyr..


Rigtig gættet håndværker, det er en stålbjælke

Som skal brandsikres for ikke at miste bæreevnen ved en evt. brand.

Den mest brugte  metode er 2 lag gips.....

Jo men er det ikke nærmest som at skyde gråspurve med kanoner.. jeg mener med mindre huset er udstyret med bandsikre lofter og brand lem til første salen, er det da lidt skørt at bruge så meget energi på den sag. Hvis der kommer en band ( må det aldrig ske ) vil en stålbjælke holde længe nok til at alle væsener er vel ude af hytten, stue etagen skal være over-tændt før bjælken begynder at ændre sig.
Annonce
Konstruktions ståls Flydespændingen er svjh halveret allerede ved 600 grader ,.
Om det er at skyde gråspurve med kanoner kan diskuteres , nogle har dog fundet det så vigtigt at der er lovgivet om det :-)

jacob faglært svejser IWP

[email protected]

Forstår jeg det rigtigt at det allerede kan bøje ved 600 + grader, det forstår jeg ikke. Men kan godt se at så vil det være nødvendigt med en brandisolering. For et par år siden brændte naboens garager igennem det brandsikre loft og bredte sig via taget til en silo der stor 20 m. fra garagen. Brandmanden fortalte mig at temperaturen havde været oppe på mindst 1200 + grader for at kunne brænde igennem det brandsikre loft.

Det skal med at der blev opbevaret store mængder diesel olie og Benzin i 200 liters tromler, plus et par gasflasker af dem smedene bruger, de var flækket på langs. i garagen

Skrevet af Håndværkeren på 20 feb 2014 20:41
Jo men er det ikke nærmest som at skyde gråspurve med kanoner.. jeg mener med mindre huset er udstyret med bandsikre lofter og brand lem til første salen, er det da lidt skørt at bruge så meget energi på den sag. Hvis der kommer en band ( må det aldrig ske ) vil en stålbjælke holde længe nok til at alle væsener er vel ude af hytten, stue etagen skal være over-tændt før bjælken begynder at ændre sig.
Det kommer jo meget an på hvor belastet bjælken er! Når temperaturen først bliver høj, så mister stålet relativt hurtigt sin bæreevne. Det er absolut væsentligt at sikre det i et brandtilfælde! Du skriver at brand aldrig må ske - men hvis det sker, skal du kunne nå ud inden bygningen kollapser! At negligere det er naivt!


Den skal i øvrigt sikres i 30 min ud fra det der beskrives

 Certificeret Statiker

Jo men er det ikke nærmest som at skyde gråspurve med kanoner....

Det er ingen skam at tie stille, når man ikke ved hvad man taler om.

For øvrigt er det hverken særlig svært, eller tidskrævende, at brandisolere bjælken. Du klemmer bjælkeprofiler på og skruer gipsstrimlerne fast på dem.



Du kan evt. lægge isolering "ind i bjælken", og lægge en brandhæmmende fuge langs kanterne.

Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
Mange tak for alle jeres indlæg..
Der er ingen tvivl om vi meget gerne vil følge de regler der er..

*Ingeniøren, har du evt. noget dokumentation på de 30 min ?, for i så fald, er det tilstrækkeligt at lægge et lag fermacell Fibergips brandplade på nemlig.. Og det ville jeg helst nøjes med pga. pladsforhold..

Næste udfordring er at vi har forskudte lofter, i de to rum, som bjælken kommer til at sidde imellem.

Derfor har ejg tænkt mig at lave en løsning som den der er vist på de vedlagte billeder...

Jeg vil bukke nogle profiler og ligge omkring bjælken, som jeg kan skrue fibergipspladerne fast i.
Under bunden af bjælken skrues fibergipsen meget simpelt bare sammen..
Tror i ikke den løsning vil kunne gå ?

http://www.lav-det-selv.dk/Gallerie...i/xmid/612
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også