Vurdering af tilstandsrapport

Hej allesammen

Min kone og jer er ved at købe vores første hus og har fundet et som vi godt kan lide. Jeg har nu fået fingrene i tilstands rapporten og her er der nogle K2'er / K3'er jeg ikke ved hvor alvorlige / dyre de er. Håber at i har tid til at se på den

Tagkonstruktion/belægning
K3 Der er stedvis revner i rygningsplader og enkelte tagplader.
Note: Der er ikke konstateret synlige utætheder, men skaden er af et sådant omfang, at yderligere skadesudvikling må forventes.

Vådrum (badeværelse, toilet og bryggers)
K3 I begge brusenicher er gulvklinker stedvis med manglende vedhæftning.
Note: Der er mangelfuld vedhæftning til underlaget i vådzonen. Der er risiko for fugtgennemtrængning til andre konstruktioner og dermed følgeskader.

K3 I bruseniche i badeværelse ved køkken er vægfliser stedvis med manglende vedhæftning.
Note: Der er mangelfuld vedhæftning til underlaget i vådzonen. Der er risiko for fugtgennemtrængning til andre konstruktioner og dermed følgeskader.

K3 Ved gulvafløb i begge badeværelser slutter risten på gulvafløbsskålen ikke tæt mod afløbsskålen - afstanden er udfyldt med beton.
Note: Der er synlig betonkant mellem afløbsskål og rist. Der er risiko for fugtindtrængning i omliggende konstruktioner og følgeskader.

Sekundære bygningsdele
K2 I soveværelse ligger trægulv i spænd og gulvet virker ikke vandret.

Indervægge/skillevægge
K2 I baggang er puds på ydervægge med enkelte revner og stedvis med manglende vedhæftning.

VVS-installationer
K3 Der er rust/tæring på enkelte rør/samlinger under varmeinstallationen.
Note: Der er rudt/tæring på rør, som kan medføre utæthed og vandskade.


Huset er bygget i 1973 og er et murstenshus

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

K 2. der skal repareres når det er muligt

K 3. en omgående reparation er nødvendig før ibrugtagen!

K 3 er virkelig slemt og koster som regel kassen at reparere, så husprisen skal noget ned så i har råd til at få repareret.

 Ved taget er det jo kun et par plader måske lidt mere der skal udskiftes, det er ikke noget der ødelægger økonomien, men badeværelses problemerne kan godt gå hen og blive temligt dyre hvis gulvet skal brækkes op og det samme gælder bryggerset, hvor gulvet helt sikkert skal brækkes op.

Hvis du / i kan leve med at gulvet ikke er helt lige i sove værelset, kan det være at et par snit i gulvet kan tage spændingen ud. Det vil en tømre kunne vurderer, pudset på væggene er ikke noget særligt, det kan du selv med lidt øvelse reparere.

Men tæring af vvs installationerne kan gå hen og blive rigtigt dyre hvis der skal en vvs ind over og det er nok det bedste når i er nybegyndere. I skal regne med at de første 100.000,00 kr. forsvinder meget hurtigt til reparationer måske endnu mere. En ejendoms handler lever af at sælge huse, i kan ikke altid tage salgs talen for gode vare.

Så måske i alligevel skulle se om i ikke kan finde noget bedre hvor der ikke skal repareres så meget.

Hej Jørn

Tak for din respons. Jeg tager dine svar til eftertanke

Mvh
Umiddelbart virker det ikke som større/dyre skader at udbedre (måske med undtagelse af gulvafløb). Men det er svært at sige, uden at have set det og uden at vide hvilke krav i har til finish.
Det bedste vil nok være, hvis I tager Jeres egen bygningsrådgiver med ud og ser huset. Så kan i få konkret rådgivning. Men som udgangspunkt ville jeg ikke være skræmt af de ting, der er nævnt.
Annonce
Hej,

Hvis jeg var jer, ville jeg bede sælger om at udbedre fejlene og få lavet an allonge til tilstandsrapporten. -En allonge er et slags tillæg der ophæver evt. forhold i tilstandsrapporten hvis de er blevet udbedret.
Når det er sket, kan du tage tilstandsrapport + allonge med hen til et forsikringsselskab og høre dem om de vil acceptere allongen. Hvis de gør det, så vil du være dækket ved evt. efterfølgende skader.
Som det er nu tror jeg ikke du kan finde et forsikringsselskab som vil dække evt. senere skader der bare kan tænkes at have sammenhæng med manglerne i tilstandsrapporten. Feks. råd i tagkonstruktion, vandskade pga. brud i vvs installation.
Som det er nu vil i være meget dårligt stillet. -Det er ikke for tidligt allerede nu at tage jeres advokat med på råd.

/F
Arghhh.... Skal nu ikke lige stoppe op og trække vejret, jeg må sige at jeg syntes at det er en meget grov skæren alle k3'ere over en kam vi kan godt blive enige om at det er bedst at få skaderne udbedret, men dertil så at sige at det koste KASSEN, det er godt nok langt en k1'er kan da sagtens koste LANGT mere en 5 k3'ere tilsammen, lad os antage at et gulv har fået en k1'er p.g.a af dybere ridser .... Skal denne udbedres ved at gulvet skal skiftes koster det måske 30.000 en knækket tagsten er en k3'er den koster vel ikke mere end en 100 lap, så at antage at en k3'er koster kassen og hvis der er en dem skal prisen trykkes meget for at få dem udbedret.... Bob Bob
Hvis jeg ser på de punkter du nævner
K3 stedvis revner i tagrygninger samt enkelte tagplader...... En tagplader koster ca. 130 kr. En rygning ca. 300 kr. Så alt i alt kommer du måske op imellem 2 og 3000 og det kan man selv klare, du skal blot løsne 4 skruer sætte ny plade på og spænde igen....
2stk k3'ere ang løse fliser det behøves ikke at koste en herrehåndbold at fjer de fliser og lægge nye m2 priser fra 100 hvis du selv kan gøre det skal en murer måske 4-500 pr m2 vil jeg skyde på
K2 i soveværelse tjah hvis det var der overtog et hus ville jeg da hive gulvet og lægge et nyt der bliver rettet op igen kan du selv lave lidt så koster en gulv vel fra. 100 pr. M2 igen ikke noget kritisk eller voldsomt dyrt
Udvendig puds. Bank pudsen af og puds op igen koster ikke mange kr. Selv at lave, en murer tager vel ca 500 pr. M2
Med hensyn til rust på rør så bør du nok få et prisoverslag fra en VVS'er jeg fik selv skiftet en del rør Samt de fleste ventiler hos mig da jeg flyttede ind for 2 år siden den samlede regning lød på 6000, om dit omfang er større eller mindre kan jeg jo ikke sige noget om
K3'er ang afløb ... Klares ved at banke cement af lægge en afstandsramme ned og støbe omkring.

Så alt i alt er der ikke noget jeg ville rynke på næsen over, jeg har set dem der var langt værre f.eks hvis der er sunkne vægge eller lign råd i tag eller lign og vi er slet ikke i nærheden af nogen af de skader

Så hvis det var mig der ellers var faldet for huset/beliggenhed eller andet så ville jeg da slå til

Med venlig hilsen

Frost



Hej

Tak for alle svarene

Med hensyn til rørene under varme anlægget, så overvejer vi at såfremt vi køber huset at udskifte naturgas med jordvarme. I den forbindelse skal der vel noget VVS arbejde over det alligevel.

Er din grund stor nok til at etablere jordvarme ?

Ellers er pille fyr jo vejen frem, gas er alt for dyrt og det bliver ikke billigere med årene.

Hej

Jeg tror at grunden er stor nok. Huset er 168 kvm og grunden er på lidt over 1000kvm
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis