glasfiberarbejde

Hejsa forum

Jeg skal for første gang prøve at lave glasfiberarbejde på min båd og håber jeg kan få nogen gode råd herinde.

Jeg har pillet indebordsmotor ud af min gammle sejlbåd og skal nu have lukket hullet efter stævrøret. spørgsmålet er så om jeg kan fylde hullet op med noget epoxy og derefter ligge noget glasfiber udenpå. Er det godt nok?

Det info jeg har fundet på nettet står der at man skal slibe en skæv kant rundt om hullet der er 12x hullets tykkelse og derefter ligge glasfiber. Men der er  ikke plads til at slibe sådan et stort område rundt om hullet medmindre jeg sliber rundt om hjørnet.

Hvordan ville I lave det hul ?

VH. Kenneth

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej og velkommen på siden

Da det kun skal være vandtæt, og ikke have nogen særlig styrke. Kan du godt fylde hullerne op, med eks. glasfiberspartel. Jeg ville så slibe af udvendig, ind til glasfiberen, og ligge et til to lag måtte på, og så afslutte med topcoate.

 mvh jens

Hej om glasfiberarbejdet:

Jeg vil nu lige tilføje, at HVIS du fylder hullerne ud, så bør du afrense kanten af hullerne meget grundigt - f. eks ved st fræse kanterne helt rene / bore hullerne lidt op.
Så fylder du med glasfiberspartel.

Kun hvis det er helt rent og fri for fedt osv. er der nogen mening i at fylde hullerne op.
Ellers er det jo bare "løst fyld".

Derefter bør du afslibe overfladen 10-20 cm udenom hullerne- og altså også rundt "hjørnet" og lægge et par lag måtte.

Ellers så har du jo bare et par omtrent løse propper til at sidde hullerne.
--- og hvis der så skal laves noget nyt på båden, engang senere, så ER det jo vigtigt, at grundlaget er solidt.

mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det er totalt unødvendigt at lægge fiber på i mere end kølens bredde . Grunden til den kraftige konstruktion er selvfølgelig at , det skal holde til at montere stævnrøret i, og det skal det jo ikke mere. Du kunne evt. slibe hullerne lidt koniske, og så gøre, som jens skrev.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg ville helt klart lave en træ pluk og banke den ca 0,3 cm inden for , og tage vinkelsliberen og fræse ind til gladsfiberen og det er nok med 5 cm men for at gøre det nemt så gå ud til kanten ( så er det nemt at lige slibe rundingen ) , skift skiven ud og sæt en stålbørste på og "få rusket op " i fiberen og så giv først selve hullet et par lag måtte og slut af med 3-4 lag der går til kanten så kan du give den et par lag poliester iblandet lidt parefin og så male det over med primer og så er den klar til bundmaling !
du kan rent faktisk også bare tage en plade og pakning og spænde den på over hullet :-)

Sejleren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også