Mahogni

Jeg er ved at skifte træ i mit cockpit da det trængte gevaldigt;-)
Jeg har længe samlet lidt mahogni sammen fra forskellige steder men har været nødt til også at spendere lidt. Nå men det er lykkedes mig at skaffe honduras mahogni, men min pusher siger at de idag egentlig anbefaler kaya til marine brug. Er der nogen der har nogen erfaringer med de forskellige afrikanske sorter. Nu er cuba mahogni jo long gone og hnduras er fredet men hvilke sorter ligger tættest på de sydamerikanske her tænker jeg på farve, egenskaber, udsende osv. osv.


PS. Jeg vil gerne have personlige erfaringer og ikke bare links til sider hvor træsorterne står beskrevet - dem kan jeg selv finde ;-)

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Min nabo døde sidste år, han var forhenværende møbelsnedker.

Det var et stort lager af Cuba mahogni, vel 40 år gammelt, omkring 2 m3, i 25mm brædder, det blev solgt for 6000 kr.

Så Cuba mahogni findes da stadig i gemmerne

Prøv at søg på DBA ol, hvis du gerne vil have den fra Cuba.

 

Ja jeg er godt klar over at man kan være heldig at finde noget både cuba og honduras eksempelvis har jeg fået en del fra en ophugget båd og som beskrevet mangler jeg pt ikke noget. MEN med "Long gone" mener jeg at det ikke kan købes hos forhandler mere altså der er "ikke flere træer" (mht. Cuba - honduras er der stadig men den er fredet). Så derfor interessere det mig at høre om andres erfaringer med de afrikanske sorter eks. kaya som eksperten anbefaler til maritimt brug.

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Jeg har nok haft de fleste sorter, uden at finde den store forskel, men jeg kan da sige at det er yderst vigtigt at konstruere alle samlinger, så vandindtrængen undgås, fejl straffes ret hurtigt med sortfarvning af træet, og efterføgende råd, så især endetræ skal forsegles grundigt. også ikke synlige steder.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Tusind tak for svar.
Altså min egen erfaring er at cuba er den mørkeste herefter bliver hunduras lidt lysere, sipo (Fra Entandrophragma sorten) ca det samme mens Kaya (den "oprindelige" afrikanske mahogni) er en smule lysere. Alle er gyldne rødbrune. Min erfaring med de forskellige arter er dog begrænset. Jeg er derfor også lidt i tvivl om hvor meget variation der er i mellem de enkelte stammer/skove samt hvor meget alder har at sige ligeledes er åretegningerne jo også forskellige??? Jeg oplever at det mahogni jeg skaffer fra gamle dage er KLART det flotteste og KLART bedat kvalitet og at det bliver noget mere mørkt ved lakering/oliering.

De andre Entandrophragma sorter Tiama, kosipo og sapele kender jeg ikke men mon ikke de ligner sipo da det jo er samme art?

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis