Ophæng på 'spansk væg'

Jeg har en gammel lejlighed i København og har ofte problemer når jeg skal sætte ting op på væggene. Væggene er såkaldte 'spanske vægge' - nogle forslag til hvordan man nemmest skruer i dem? Hvilke plugs? Er det ligesom en gipsvæg?

Jeg har vedhæftet et billede af en spansk væg (ikke fra lejligheden).


10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er jo træ på bagsiden..

Så skruen skal vel bare være lang nok så den kan komme igennem pudslaget og bide sig fast i brædderne.

Mvh Mærsk

Skrevet af Mærsk på 16 feb 2014 17:46

Det er jo træ på bagsiden..



Så skruen skal vel bare være lang nok så den kan komme igennem pudslaget og bide sig fast i brædderne.



Ja det vil jeg også mene, man kan jo være uheldig, at ramme mellem to brædder, så må du rykke skruen lidt til siden, hvor der er lodrette brædder. (op/ned ved vandrette)

Hvis du bliver nødt til at rykke en skrue 2 cm op for at undgå at ramme mellem brædderne så gør man jo bare det.. der findes ikke en rigtig plugs til pudslag, da det jo gerne er lidt noget porøst noget.. i med skruen og ram brædderne :-)

Mvh Mærsk

@jens
Det du rigtig kalder en bræddevæg er det jeg tænker på når jeg siger spansk væg (selvom det rigtig nok er noget helt andet).

Det jeg ikke helt forstår er, at trådstarter viser et billede af noget der ligner en bræddevæg / spansk væg, men skriver der er småsten/mørtel og træbjælker pr. 1,5 m bag pudsen hvilket mere lyder som bindingsværk.

Måske trådstarter vil uddybe.

Venlig hilsen

Jens

Tak for alle svarene!

Det var viceværten i min forening der kaldte det en spansk væg - jeg kan godt se det også har en helt anden betydning..

Billedet viser dog hvad det er - tværgående træbjælker (op/ned) med siv der stykker det hele sammen. Under det er der noget pudslignende materiale/småsten. Der er dog 1 cm beklædning yderst - jeg ved ikke hvilket materiale det er - det er ikke gips, men kunne ligne det. Derfor tænkte jeg at man måske kunne bruge gipsplugs eller lignende?

Jeg tænker der må være en del der har de samme udfordringer i gamle lejligheder..

Det er pudset med mørtel, men som regel så porøst, at du kun får det til at holde, kun med lange skruer, der kommer ind og får fat i træet.

Er det kun små billeder ol. kan et søm sagtens gøre det.

Det lyder helt rigtigt..!

Hvor lange skruer vil du mene jeg skal bruge?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis