rustarbejde på vanger/ramme

hejsa

ja jeg har det jo med at kaste mig over nogle indimellem ret håbløse projekter  og denne gang er ingen undtagelse  jeg har byttet mig til en Nissan Patrol 6 cyl 3,2 TD fra 1986, en gammel svend med en fantastisk motorlyd

nu er jeg så igang med rustarbejdet, hvilket der er RIGTIG MEGET af i karossen, og alle andre fornuftige mennesker ville ikke røre det med en ildtang  men nu er jeg ikke alle andre og da slet ikke fornuftig  jeg har en anden bil hvor jeg plukker dele fra, ellers ville jeg ikke ha gjort det  
MEN er aligevel gået lidt i tænkeboks, for rammen som jeg ellers troede var fin og sund, viser sig at have noget ret kedeligt rust et par steder  det er ikke umuligt at lave, men jeg er kommet i tvivl om hvor uvenner jeg kan blive med synsmanden når jeg engang kommer der.

rusten er lige over fjeder fæstet, og jeg syns at kunne huske noget om mindst 20 cm fra fastgørelsespunkter af den art


mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det ser lidt håbløst ud...

Men hvis man laver reparationen, så det ikke kan ses, at der har været svejset i den, går det jo nok

Men har synsmanden først kasseret den for rust, er det straks værre.

Men få nu hele rammen gået igennem for rust.

Jeg har god erfaring med at sandblæse, skær ud, og ligge en plade ind kant til kant, fuldsvejse, med gennembrænding, slibe svejsningen helt plan. Grundmale, male, og rustbeskyttelse.

Hej.
Jeg lavede engang en helt tilsvarende rep på en Patrol. Delen ind mod midten ligger inden i yderdelen, og er så svejst foroven og forneden. Jeg skar et stykke plade i facon, bukkede over- og underkant og lagde det ind som det gamle lå.
Som jeg husker er yderdelen kraftigere end inderdelen, der derfor går til først.
Håber det giver mening.

mvh

 varmetossen

Skrevet af je__ns på 16 feb 2014 11:35

Det ser lidt håbløst ud...

Men hvis man laver reparationen, så det ikke kan ses, at der har været svejset i den, går det jo nok

Men har synsmanden først kasseret den for rust, er det straks værre.

Men få nu hele rammen gået igennem for rust.

Jeg har god erfaring med at sandblæse, skær ud, og ligge en plade ind kant til kant, fuldsvejse, med gennembrænding, slibe svejsningen helt plan. Grundmale, male, og rustbeskyttelse.


heldigvis må man gerne i dag lave rust i vanger  og jeg plejer at slippe ret heldigt fra det jeg laver mht at kunne se det  har kørt ud fra en synshal med ordene " jeg har aldrig før set en Fiat 127 der var så sund i bunden "  ja han skulle bare vide.

mht Trollen, så er det en del år siden den sidst har set en synshal, så der er ingen af dem der kan huske bilen   og jeg er på vej gennem remmen med en vinkelsliber påmonteret en klov skive så jeg kan pudse rent og se hvad der gemmer sig

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Skrevet af Klaus Lundstedt på 16 feb 2014 11:45
Hej.
Jeg lavede engang en helt tilsvarende rep på en Patrol. Delen ind mod midten ligger inden i yderdelen, og er så svejst foroven og forneden. Jeg skar et stykke plade i facon, bukkede over- og underkant og lagde det ind som det gamle lå.
Som jeg husker er yderdelen kraftigere end inderdelen, der derfor går til først.
Håber det giver mening.

mvh


det gir fint mening

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Hvis det er lavet som på Land Rover, hvor 2 brede U-jern er lagt ind i hinanden, for at danne en kasseramme, sådan som Klaus også beskriver det, må man ikke reparere ved at svejse i hjørnene på "kassen".
Den med at svejse, flot og fint, kant til kant, mener jeg at forstå, at det må man ikke. Gør man det, skal der ligge forstærkerplader inde bag kant til kant svejsesømmen, og skal der gennemsvejses via borede huller i vangen ind i denne forstærkerplade, som så kan gå i gang med at samle rust. Laver man synlige overlæg, skulle synsfætteren angiveligt blive mere lykkelig.
Ville det være helt dumt, at tage en snak med synsfætteren inden du påbegynder arbejdet, og så få rede på, hvad der vil kunne give ham en god nattesøvn? Vis ham billeder og lyt til hans "klogskab"
Jeg tror, at du skal se HELT bort fra at tro på, at du kan overbevise nogen som helst djævel her på jord, at en Troll ikke har været prilrådden i rammen! Det ville i så fald være the one and only!
Glæder mig til at se de flotte billeder, når du får skåret op og fri og ikke mindst svejset nye plader i!
(Jeg har selv en Range Rover "i banken", dog ikke med så fæl en ramme.)

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Skrevet af ktm på 16 feb 2014 14:28
Hvis det er lavet som på Land Rover, hvor 2 brede U-jern er lagt ind i hinanden, for at danne en kasseramme, sådan som Klaus også beskriver det, må man ikke reparere ved at svejse i hjørnene på "kassen".
Den med at svejse, flot og fint, kant til kant, mener jeg at forstå, at det må man ikke. Gør man det, skal der ligge forstærkerplader inde bag kant til kant svejsesømmen, og skal der gennemsvejses via borede huller i vangen ind i denne forstærkerplade, som så kan gå i gang med at samle rust. Laver man synlige overlæg, skulle synsfætteren angiveligt blive mere lykkelig.
Ville det være helt dumt, at tage en snak med synsfætteren inden du påbegynder arbejdet, og så få rede på, hvad der vil kunne give ham en god nattesøvn? Vis ham billeder og lyt til hans "klogskab"
Jeg tror, at du skal se HELT bort fra at tro på, at du kan overbevise nogen som helst djævel her på jord, at en Troll ikke har været prilrådden i rammen! Det ville i så fald være the one and only!
Glæder mig til at se de flotte billeder, når du får skåret op og fri og ikke mindst svejset nye plader i!
(Jeg har selv en Range Rover "i banken", dog ikke med så fæl en ramme.)

er helt sikker på, hvis en synsfætter så billeder af den, ville han sige "glem det"  den har før været adskilt, og rammen har været renoveret og lakeret, så hvis elelr de paddehatte der havde lavet den, dengang, lige havde husket at rense rammen og rustbeskytte grundigt, så skulle jeg ikke bøvle med det i dag

men jo rammen er bygget op på samme måde som roveren .

er allerede nu enig med mig selv om, det er første, eneste og sidste gang jeg kaster mig over en 4x4 med så grel en rust exem

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Med det du ellers har gennemført, så er det her jo blot a piece of cake!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej.
Den er ikke helt som LandRover, hvor rammen er svejst på midten. Her er inderdelen lagt ind i yderdelen og sømmen er nærmest inderste hjørne/kant, og det er det man nemt kan eftergøre, og kommer så ikke til at svejse i hjørnerne.

 varmetossen

Skrevet af ktm på 16 feb 2014 15:40
Med det du ellers har gennemført, så er det her jo blot a piece of cake!!
hmmm aaarh tja tjoee


mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Støddæmper tårn må du gerne svejse i, da jeg ordene min golf. Var der rust under støddæmper tårnet, ved tank ophæng. Der skulle jeg bare bore punkterne af, lægge plade i, og punkt svejse.
Normalt vis laver man svejsninger i vanger, hvor den org. Svejsning er.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også