eftermontering af dampspærre på uudnyttet loftrum


Jeg har ca. 200mm isolering på loftet og har længe overvejet at smide noget mere på.. men det der har holdt mig tilbage er at den 40 år gamle dampspærre ikke er i super stand, der er også lavet masser af el-gennemføringer samt loft-spots op igennem den... 

Jeg faldt så lige over denne tekst: 

Loft mod uudnyttet tagetage
Her er isoleringen placeret mellem loftbjælkerne/spærfødderne, og der kan som regel frit isoleres til den ønskede tykkelse. Er der i forvejen isoleret, kontrolleres det, om den eksisterende dampspærre er intakt. Tjek som minimum ved gennemføringer for ventilation og el-installationer, samt langs ydervæggene.

En eventuel ny, traditionel dampspærre, der monteres ovenfra, må ikke føres op over spærfoden, da det kan forårsage kondens. I stedet bukkes den ca. 3 cm op på spærfoden og fastklemmes med lister. Alternativt kan der anvendes fugtadaptiv dampbremse. Langs tagfoden monteres vindbræt eller lignende, så ventilationsåbningen sikres, og luftstrømning i isoleringsmaterialet hindres. Oversiden af isoleringen må ikke dækkes med diffusionstæt materiale.


Vil det sige sig at det er så nemt at eftermontere ny dampspærre at man bare fjerner det gamle isolering, ligger nyt plastic imellem hvert spær og sætter det fast på spærfoden med klemmelister? og på den måde er man sikker på at alle ens indbygningsspots osv er dækket over med den nye plastic spærre? 







9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
nåh ja og hvad filan er en fugtadaptiv dampbremse?
Som tømrer i gennem snart 50 år skal ingen bilde mig ind at man bare ligger en ny dampspærre som bare ligger 3cm op ad spærfoden og fastgør den med lister, kan blive et ok resultat gamle spær med tænger på begge sider nogle bomkantede og tænk på at mave sig ud på en måske kun 15/20 graders rejsning ,der udover at skulle fjerne den gamle isolering glem denne løsning det bliver aldrig godt nok den eneste måde duelige måde er nedefra

LBL
Jeg står i præcis samme situation som dig bare med 100mm eksisterende isolering og slet ingen dampspærre.

Jeg har undersøgt og undersøgt, talt og talt med fagfolk og det generelle billede er, at man kan godt lave det som beskrevet i dit indlæg, men du finder ikke mange som er lune på at lave det på den måde eller står inde for det. Som leifborup skriver, så kan der være flere problemer forbundet med metoden. Derudover kommer at de folk jeg havde ude og som havde prøvet det siger, at det er et værre arbejde at undgå at baskadige den nye dampspærre mens man arbejder på loftet for at etablere den.

En "hurtig" udvej er at bruge papiruld. Det skulle efter sigende ikke kræve dampspærre, men det valgte jeg fra da det er så fint og mit hus har lidt sprækker ved loftslister plus der er spots og jeg vil derfor skulle leve med lidt dryssen, når dører lukkes etc. Dertil kommer at hvis lofter afmonteres/skiftes, så vælter det jo ned. Det gad jeg ikke. Hvis du har en god tæt bund i form af dine 200mm eksisterende isolering eller kan leve med lidt drys, så kunne det være en løsning som tilmed er rimelig i pris.

Jeg er dog gået i gang med den hårde tur med at skifte lofter lidt efter lidt. Så på et tidspunkt i fremtiden, vil der være en brugbar dampspærre i hele huset og så kan der smides en pæn slat isolering ovenpå de 100mm.
Den tekst jeg havde indsat i første indlæg kommer fra foreningen energiforum Danmark som bla er sponsoreret af Cowifonden og som kilder er angivet energihåndbogen, bygningsreglementet og SBI - så jeg vil da næsten håbe at det ikke er en skadelig måde at eftermontere dampspærren på.. Nedefra er ikke en mulighed for mig da lofterne er istandsat fornyligt og alle skillevæggene står under loftet
Annonce
Du må endelig ikke tro, at jeg eller andre mener, at der er noget skadeligt ved ovennævnte metode. Det jeg hentyder til er, at i praksis er det efter sigende meget svært at udføre det efter den metode og så få et ligeså godt resultat som nedefra. Montage nedefra kræver i forvejen omhyggelighed - ovenfra skulle efter sigende kræve meget stor agtpågivenhed.

Hvis papiruld heller ikke er en løsning for dig, så er der vel ingen anden brugbar løsning for dig end at lave det ovenfra og så tjekke det efter i alle ender og kanter, når det er gjort. 


Jeg tvivler på der er nogle fra covifonden som har forladt sin kontorstol for ved selvsyn kravlet/mavet sig frem og selv monteret dampspærrer,og undgået at lavet huller/ fået den helt tæt rundt om tænger mv,nej det er ulige nemmere at lave beregninger på et stykke papir end udføre i praksis jeg har gennem årene kravlet/mavet mig en del på diverse lofter,jeg tvivler på nogen vil påtage sig en sådan opgave,hvis de har lidt samvittighed,men held og lykke med projektet .Mvh.

LBL
Skrevet af leifborup på 18 apr 2014 08:45
Jeg tvivler på der er nogle fra covifonden som har forladt sin kontorstol for ved selvsyn kravlet/mavet sig frem og selv monteret dampspærrer,og undgået at lavet huller/ fået den helt tæt rundt om tænger mv,nej det er ulige nemmere at lave beregninger på et stykke papir end udføre i praksis jeg har gennem årene kravlet/mavet mig en del på diverse lofter,jeg tvivler på nogen vil påtage sig en sådan opgave,hvis de har lidt samvittighed,men held og lykke med projektet .Mvh.

Der findes nu også ingeniører som er GDS folk - jeg kender nogle stykker :-)

Men det vigtigste i dette tilfælde er at hvis jeg skulle få lyst til at efterisolere mit loft er det ikke totalt umuligt at gøre uden at rive vores relativt nyrenoverede hus fra hinnanden.. jeg er med på at det ikke bliver nemt, men det er da trods alt muligt at lave et spær-fag af gangen lyder det til - så må man jo bare tage sig den tid det tager og dele operationen op i flere mindre bidder 

Det er ikke umuligt for dig at få mere isolering, bare mere besværligt end ellers

Husk at tjekke om din husforsikring skal have besked ved efterisolering. Hvis det er tilfældet, så husk at spille med åbne kort omkring fremgangsmåde etc., så slipper du for at de på den konto kan løbe fra en dækningsberettiget skade på spær, lægter tag etc.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis