Højbed af bjælker

Fruen har ønsket sig et højbed ligesom det hjørne bed på et af billederne.

Er der nogen som ved hvilke træsorter der skal bruges for at det kan holde sig pænt?
Og hvordan plejer man at behandle bjælkerne? Er det den klassiske med linolie?

http://www.robinie.dk/hoejbede-i-have.php?gclid=CLqUkoWszrwCFSH4cgodv0gAAA

-Kenneth.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Svaret er jo sådan set i navnet på dit link

Robibie skulle være suverænt til opgaven.

Førhen var jernbanesveller, ofte anvendt, men det er jo den rene kræftfremkaldende gift.

Jeg kan bare ikke lige finde ud af målene på den side og jeg vil helst se bjælkerne inden jeg bestiller. Er der alternativer?

Der er masser af alternativer

Eg - lærk, er de første det popper op i mit hoved, ikke mindst fordi de er danske og dermed ikke skal fragtes det halve af kloden rundt...

Kan jo eventuelt laves som det nederste billede, hvor stolperne/plankerne står lodret. Så er det dig (eller konen) der bestemmer dimensionen på tømmeret  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det skal helst være i stil med det der har en vinkel på. Det har hun vedtaget

Jamen så er det jo bare at høre "hjemmestyret" om hvilken dimension kanten skal have, samt hvor højt bedet skal være over jorden, og hvilken træsort fruen ønsker.

Så er resten jo lige til højrebenet  

Annonce
Jo. Så langt så godt,men hvis nu jeg vælger eg eller lærk, kan jeg så holde det pænt efter nogle sæsoner eller skal det være mere eksotisk så? Jeg ha selvfølgelig tænkt mig at behandle det med olie, men jeg synes bare Tit man ser at træ kan blive trist at kigge på efter kort tid.

Det er jo desværre det er sker... træet er jo dødt, så nedbrydningen er startet fra det øjeblik træet bliver væltet.

Feks teaktræ bliver flot "sølvfarvet" hvis man ikke behandler det... 
Eg bliver også mere gråt, uden behandling...
Og nogle træsorter er selvfølgelig mere velegnet til at være udendørs end andre, men "regnskovs træ" vil også forgå, det tager måske bare lidt længere tid. 

Men selvfølgelig kan man forlænge holdbarheden med diverse midler (trykimprægnering, maling, olie, træbeskyttelse, trætjære osv.)  men nedbrydningen vil altid finde sted. 

Og når der er kontakt til jord og vand, så går nedbrydningen bare hurtigere...

Du kan/skal sætte noget fibertex eller endnu bedre, de der sorte plast-plader(har glemt hvad de hedder) man bruger til at isolere sokler/kældervægge på ydersiden, så der ikke er kontakt mellem jord og træet, og de giver en lille smule luft, mellem træ og plast-plade.

Men da de jo skal stå på jorden, vil kontakten være her, plus når det regner vil små "nullermænd" fra jorden hoppe op på træet og starte nedbrydningen.

Ellers skal du måske kikke på muligheden for at bruge andre materialer. Jeg har selv leget med tanken om at bruge de der komposit terresesbrædder, da jeg har en højdeforskel i haven, hvor det kunne være flot med et "halv højbed". 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på træbeskyttelse med dækkeevne-garanti med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også