Fra træloft til gipsloft

Jeg har et hus med denne type træloft - se det vedhæftede. Det er jo ikke et helt traditionelt træloft. Ovenover er der et betonloft - jeg ved dog ikke præcist hvordan det nuværende loft er fæstnet.

Jeg vil gerne have et gipsloft op.

Kan jeg skrue et enkelt lag gips udenpå - eller skal det eksisterende loft ned først?

Eller noget helt tredje?

Eller er der nogen der har et bud på hvad det koster at få håndværkere til at lave det der om til ca. 50 m2 gipsloft inkl. filt og maling af loft? Jeg skal lige vurdere om det er værd at vove sig ud i gør-det-selv-verdenen :-)

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Uden mere info om hvordan dit loft er sat op er det svært at hjælpe. Er det et relativt let loft, der alene er stiftet fast til en let forskalling er det nok et spørgsmål om det kan holde et gipsloft, der trods alt vejer ca. 9 kg pr kvm.
Den sikre løsning er en forskalling eks. af 19x95 (eller smallere hvis du vil), der er skruet fast i forskallingen over træloftet eller evt. direkte op i betondækket, hvis det er muligt. 
Vil lige understrege at jeg ikke ANER om det er det rigtige

Men jeg har været med til at gøre det en del gange.
Et lag gips, spartlet med papirbånd og så filt på, så har jeg aldrig oplevet problemer...

Der er malerarbejde alene for omkring 8.000kr, opsætningen af gips aner jeg ikke hvad koster

MVh
Martin

www.malermester-hansen.dk
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for svarene.

Det lyder som om jeg må have et loftbræt af og vurdere hvor godt de er fæstet. Hvis det ser rimeligt ud kan man i princippet nok godt skrue et lag gips udenpå?

Mht. priserne for håndværkere så havde jeg også en ide om 150-175 kr/m2 (inkl. moms) for at spartle, filte og male - det lyder som om det er nogenlunde det som malermartin også mener.

Er det noget med at gipsarbejdet ligger omkring 400-500 kr/m2 (inkl. moms) - jeg ved så ikke om det er for et eller to lag?
Hvis det nuværende loft kan holde er det perfekt at sætte gipsen direkte op på. Er selv i gang med et tilsvarende projekt idet jeg har fundet forskallingen som det nuværende træloft er sat op på, og skruer gipsen op der også med ekstra lange skruer.
Jeg har valgt at sætte længderetningen af gipsen på tværs af længderetningen på træloftet for at forankre gipsen i så mange brædder som muligt og dermed fordele vægten bedst.

Du har glemt at affase enden.



Det går ikke. Du risikerer bare at maleren går helt i stå

Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ja på billedet, men jeg synes bare det er nemmere at gøre når den er sat op.
Er der nogen der har et bud på dette spørgsmål:

Er det noget med at selve gipsarbejdet ligger omkring 400-500 kr/m2 (inkl. moms) - jeg ved så ikke om det er for et eller to lag (altså bare montagen af gipspladerne uden spartling, filt og maling)?
Ikke svar på dit spørgsmål, men har du overvejet at male dit nuværende loft, en billig og udmærket metode til at få et flot loft...
Ja jeg har overvejet det. Det kunne sikkert blive ok, men der er lidt riller både mellem endestykker og mellem de enkelte loftsbrædder. så det ville ikke blive helt glat. Og jeg er glad for den hvide minimalisme som et gipsloft giver.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også