Skimmel i tagkonstruktion....

Hej Alle,
I vores sommehus er jeg ved at lave en tilbygning i træ. Inden jeg lukkede ned for vinteren fik jeg isoleret vægge og loft. Kun indendørs beklædning mangler.

I dag fjernede jeg en rockwool bats i loftet og kunne konstatere at der var begyndende skimmel flere steder. tagpladen virkede små klam og fugtig.

Tag konstruktionen består af spær, tagplade, underpap og øverst overpap. Isoleringen er 120 mm rockwool der sættes mellem spær, og fra isolering til tagplade er 20 - 25 mm til luft gennemstrømning. Taget er een hældende tagflade med et fald på 20 grader, tag faldet vender mod øst. I hver ende (tag fod og tag top) har jeg lave 5mm luftsprække til luft gennemstrømning.

Huset er uopvarmet om vinteren,   

Mine Spørgmål
-Skyldes den begyndende skimmel dårlig luftgennemstrømning eller for stor luftgennemstrømning?

-Skal jeg behandle undersiden af tagplade for at imødekomme kondens ikke bliver optaget i pladen?

-Jeg har vasket tagpladerne i rodalon, er der andet jeg bør gøre for at være sikker på jeg har fjernet skimmel spoere? Ligeledes er jeg ved at varme hele tilbygningen op og holden den opvarmet 5-6 dage.

- Projektet har været igang ca 6-7 måneder. Kan årsagen til de være byggefugt som forhåbentligt er væk efter næste sommer ()


Alle input velkomne










Hej Alle, I vores sommehus er jeg ved at lave en... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg fastholder at i dagens Danmark bygger man sommerhuse med dampspærre i væg/loftskonstruktioner, og fugtspærre i gulvkonstruktionerne!

Jeg er klar over at der er tider hvor dampspærren sidder på den "forkerte" side af isoleringen, men har endnu ikke set problemer med dette, og jeg er selv ejer af 2 stk sommerhuse fra 1994 med damp/fugtspærre i konstruktionerne.
Der var for et par år siden en diskussion i denne tråd vedr. anvendelse af Boracol 10 eller Lindolie.

jeg valgte lindolie og har efter 6 år lavet en undersøgelse af loftet. Der er ingen spor af skimmel og pladen er fint mættet, afviser støv m.v. Vil kunne holdemange år fremover. Tak for input til alle: Husk: hold afstand, min 50mm mellem isolering og tag samt 1000 mm til sidemanden.
Jeg vil give dig stor ros for at huske denne tråd og opdatere den med din erfaring, specielt efter så lang tid. Man kan tro og håbe mange ting men erfaringer slår nu engang alt andet.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også