Dampspærre eller ej

Jeg sidder i øjeblikket og planlægger mit næste byggeprojekt.
Jeg vil lave nyt badeværelse, bryggers og entre' i stueplan. Loftet er udnyttet til beboelse ovenpå. Der er bjælkelag i etageadskillelsen hvor der er sømmet forskallingsbrædder på undersiden, så der har formentlig været pudset loft i huset da huset blev bygget i 1958. Nu er der sat et profilloft i nedenunder.

Planen er så at jeg vil pille det gamle profilloft ned og montere et nyt. Jeg ved bare ikke helt hvordan det skal gribes an. Skal der en dampspærre op i en etageadskillelse? Og hvor meget isolering bør man putte i? Jeg ved at der allerede er 100 mm. isolering i bjælkelaget ovenpå forskallingsbrædderne. Det skal siges at loftet godt kan sænkes mellem 10 og 15 cm. ekstra hvis det er nødvendigt. Der skal i øvrigt spots i loftet. Hvordan skal loftet bygges op?

Mvh. Carsten
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
normalt er det ikke nødvendigt med en dampspærre imellem etage adskillelser, grunden til at man det er forskellen på på den varme og kolde side ved et loft eller en væg for di at evt. fugt vil sætte sig på kolde flader, men da du jo nok har en temp der er stort set ens på begge sider er det ikke nødvendigt,  og så alligevel ville jeg vælge at bruge det i dit tilfælde hvor du skal have et badeværelse nedenunder, dette vil jo afgive en del fugt som det ikke vil være hensigtsmæssigt at få ind i etageadskillelsen. med hensyn til ekstra isolering kan jeg ikke se hvorfor putte mere isolering ind det vil ikke give nogen effekt (bortset måske fra en lettere lyddæmpende effekt). der er jo sandsynligvis lige varmt på begge sider af din etageadskillelse. med hensyn til opbygning af loftet så ville jeg vælge at sætte nogle lægter op og montere dine profilbrædder i disse husk på at skal være plads til det spots der skal op så loftet skal nok sænkes en lille smule fi forhold til hvad det er nu. der fåes mange type spots jeg vile gå efter nogen der enten er f-hat godkendte ( dvs godkendt til indbygning i isolering) eller en led spot (  men husk der skal en bagkasse på så de fylder en del, ikke nødvendigt med en bagkasse på f-hat godkendte spots.
Det med dampspææren kan jeg ikke hjælpe dig med - men jeg har et andet indspark, som du måske allerede har tænkt over.

Jeg ville vælge 230V spots med GU10 fatning - udvalget i LED-pærer til dem er ret stort.

F.eks. denne : http://www.goerdetselv-el.dk/category/59 ( kan indbygges direkte i isolering )

Og denne LED : http://mrperfect.dk/gu10-fatning-led/357-gu10-varm-hvid-led-spot-3w-230v-2700k-300-lumen-reflektor.html

Eller hvis den skal være dæmpbar : http://mrperfect.dk/gu10-fatning-led/321-gu10-varm-hvid-led-spot-3w-daempbar-230v-300-lumen-reflektor.html

Der ret korte og passer i de fleste indsatse - her selv nogle stykker og de giver et flot varmt lys med en høj farvegengivelse ( over RA 90 )

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Tak for svar

Mht. dampspærre er jeg kommet i tanke om at en del af loftet ude ved husets ydervægge vel må befinde sig lige under den kolde skunk oppe på 1. sal. Så hvis det ikke kan skade noget tror jeg bare jeg monterer dampsærre over det hele da det bare er 20 m2. Alle må stadig meget gerne byde ind med deres viden og erfaringer.

Mht. spots så har jeg ikke tænkt så meget over det endnu da jeg først er ved at lave materialeliste. Jeg regner også med min elektriker skal levere dem, men det skal da helt klart være LED, men jeg vil da lige tænke lidt over det med fatningen


Er der slet ikke andre der har noget at byde ind med
Skrevet af Koludabyg på 16 feb 2014 19:45
Min. 100mm fastholdte isolering eller med spredt forskallingen pr. max. 300mm og ingen dampspærre.
Ingen dampspærre!
Nu er det ikke fordi jeg overhovedet tvivler på din faglige viden, men lige så vi er sikre på vi får alle informationer med. Er det så uden betydning at den yderste halve til hele meter af loftet langs ydervæggen befinder sig under en kold skunk? 
Og hvad værre er, så der hvor bryggerset skal være kommer ca. halvdelen af loftet til at være en skråvæg ud mod tagpladerne mens den vandrette del af loftet i bryggerset vender mod etageadskillelsen. Ja det lyder underligt når det er i stueplan, men det er fordi taget går så langt ned på den del af huset så man faktisk let kan stå på jorden og rense tagrenden. Da en ret stor del af loftet jo faktisk ikke vender direkte mod etageadskillelsen men mod kolde rum så kunne jeg godt hælde lidt til bare at montere dampspærre i det hele. Men skader det  mere end det gavner?





Ja, det har betydning, så ville jeg montere en damspærre i hele loftet.
Ok det vil jeg så gøre. Tusind tak for svaret
Var så lidt.

Og husk så meget isolering mod taget som muligt, nu du alligevel er i gang.
Hejsa
Jeg har selv en masse 12v halogener og kan nikke genkende til at hvis man vil have led, så er udvalget begrænset (mine skal kunne dæmpes)
Med lysudbyttet (Lux/lumen) for en 230V/40W er det ikke det samme som en 12v/20W? - jeg har engang set en oversigt som jeg ikke lige kan finde. Jeg har også hørt at 12v halogener holde ret lang tid, men selvfølgelig ikke som en led pære.

 -------

tilflytter til det midtjyske

--------
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis