Røgsmuld

vi ejer vores ejen skov hvor der er nogle bøgetræer som skal væk, og jeg mangler noget røgsmuld til min røgeovn jeg ville gerne høre jeres erfaringer om sådan noget. jeg havde tænkt mig bare at skære med en motorsav og så tage det smuld der kommer ud af det er det fint eller skal man gøre noget andet?

The Life long Hunter 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej og velkommen på siden

Ja det skulle ikke være noget problem, bare det tørre uden at mugne.

Husk at bruge madolie eller lignende ugiftig olie, til at smøre kæden på motorsaven.

mvh jens

Hej.
Bøgesmuld er fint til at ryge med, men lad være med at hælde madolie på saven.
Det kan ødelægge pumpen, da det hærder over tid, og som Håndværker engang skrev, er der fare for at musene æder slanger og tank.
Hvis du gør det, så kør lige lidt med mineralsk olie på før du stiller den.

mvh

 varmetossen

Jeg har en kollega der sværger til madolie, til kædesmørring han har brugt det i flere år, han har ikke haft problemer.

Men om der er forskel på typen af madolie, og oliepumper, skal jeg ikke kunne sige.

Tror ikke jeg ville have det besvær, med tørring og risiko for olie i smulden. Jeg opsøgte selv den lokale slagter og købte en sæk (15 kg) bøgesmuld, betalte kr 100,-. Nu har jeg smuld til de næste mange år.
Skrevet af birch-moeller på 14 feb 2014 21:51

Tror ikke jeg ville have det besvær, med tørring og risiko for olie i smulden. Jeg opsøgte selv den lokale slagter og købte en sæk (15 kg) bøgesmuld, betalte kr 100,-. Nu har jeg smuld til de næste mange år.


Ja det strækker langt, købte sådan en sækfuld for en del år siden der er stadigvæk noget til bage, udover bøgesmuld, var der også noget enebær i...

Annonce
tak for svarene jeg prøver :-)

The Life long Hunter 
Eller prøv at spørge en mink famer de bruger mange sække bøge savsmul. Jeg kold ryger med bøge savsmul og når jeg varm ryger bruger jeg rød el og det træ har jeg savet med en hånd sav så der ikke kommer olie på træet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis