16a stikkontakt

Hej forum

Jeg har et kabel på 5g2.5 som jeg bruger til min kogeplade. Den bliver for-forsikret på 16a automatsikring. Jeg bruger kun 2 faser så der er en tilbage.

Må jeg tilslutte en 16a stikkontakt til den sidste fase og så koble en lampe eller lign på? Hvis ja er det så et krav at det jeg tilslutter er godkendt til 16a? Eller er det lige meget?

Det meste er godkendt til 230v men der står som regl intet om hvor mange ampere det er godkendt til.

Vh Michal.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fuga stik uden afbryder er godkendt til 16 A.

Du må ikke selv montere den.

Der er ingen krav til at apparaterne der sættes til er 16 A.

Uden på nogen måde at være klog udi hvad man må og ikke må i stærkstrøm, fik jeg at vide af eltrikkeren, at der ikke måtte være lampeudtag eller alm 220V stikkontakt på en 16A gruppe da han lavede el i mit fyrrum for 5 år siden. Ville ellers gerne have lavet en 16A gruppe i tavlen i stedet for den 10A det blev.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hvis du får skiftet den 16 A automatsik. med en 13 A automatsik. så er problemet løst.....

   elektriker fra jævnstrømmens tid
@Akselj

Tak for svar, så er der ingen ko på isen, så at sige :-)

@Nitter
Jeg mener det var i 2010 at LK kom med nye stikkontakter, som har en mærkestrøm på 16a. Det er dog kun stikkontakter uden afbryder, der går til 16a.

@Svend Høst.
Er i tvivl om du har svaret mig eller Nitter ?

vh Michal
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis