Polo 95, 6N CWV gearkasse

Hej 

Jeg har en polo 6n fra 1995.
Det lyder til at gearkassen er færdig eller i hvert fald ved at trænge til en kærlig hånd, når man kører i gear uden at trykke på speederen, hviner bilen. Derudover hopper den ud af 5 gear. 

Har talt med flere angående at skifte gearkasse, det er dyrt (8-10.000)

Men jeg vil lige først prøve at skifte gearolie, da det ville være en relativ billig ting at gøre og tror jeg kan klare det selv. Altså gearkassen virker jo stadig, selvom jeg ikke lige pt tør kører i bilen og ikke har kørt siden den begyndte med denne lyd.

Godt, mit spørgsmål er om nogen har erfaring med nogle andre gearolier end den påskrevne Castrol syntrans transaxle 75W/90.

Det er ikke så meget prisen, da jeg synes det er ganske fair med 95,- pr L (følg link), men bor i Aalborg og kan ikke få det til weekenden. 
Andre muligheder er Castrol syntrans universal 75W/90, som kan købes ved http://www.seriksen.dk/ i aalborg (har lige haft ringet) men er den god nok (i øvrigt 125,. pr L  eller hvad med Biltema's 75w/90 til 90,- pr L?

Så spørgsmålet går mest på selve olien, men da jeg ikke er så fortrøstningsfuld omkring denne gearkasse, så vil alle kommentarer/information angående gearkasse polo 6n og skift være en hjælp.

Hilsen Martin



Mvh Mager

Det kan godt være den larmer, men når jeg lige får tid....
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal bruge en 80/90 gearolie, hvad fabrikat og hvor billig/dyr den er betyder intet. Men når den først er begyndt at knurre er det desværre normalt for sent, da lejerne nok er smuttet. Oliemangel på de gearkasser skyldes normalt en defekt simmerring ved stangen til gearskiftet. Får du redet gearboxen så sørg for at få den tætnet.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
også: nogle der har erfaring med andre typer olie? http://www.clubpolo.co.uk/forum/index.php?showtopic=138763, I dette forum er der en der foreslår en 80w/90 olie til den type gearkasse?
I øvrigt en der har en fin guide til at skifte gearolie på en polo 6n ( http://chocosmith.wordpress.com/2010/09/04/chaning-the-oil-in-the-vw-polo-6n-gearbox/). Han bruger og 80w/90, men nævner ikke mærker, så vidt jeg kan se.

Mvh Mager

Det kan godt være den larmer, men når jeg lige får tid....
Tak for det hurtige svar. 

Jeg tror desværre du har ret, men forsøger nok alligevel. 
80w/90 bliver nok det jeg prøver så, havde lige lavet en opfølgning på mit eget spørgsmål og det bekræftiger du også. 

Hvad skal jeg købe for at tætne gearkassen?

Mvh Mager

Det kan godt være den larmer, men når jeg lige får tid....
Der er en grund til at de foreskriver "transaxle" versionen, da olien også skal smøre differentialet. Det er den "glidende" bevægelse mellem kron- og spidshjulets tænder der gør det nødvendigt.

MvH,

Bent.
Ved du hvad forskellen på versionerne er. altså 75w/90 med og uden "transaxle" kompabilitet? Altså hvorfor skulle transaxle versionen smører så meget bedre end en tilsvarende version af samme viskositet ?

Mvh Mager

Det kan godt være den larmer, men når jeg lige får tid....
Annonce

En simpel simmerring. Kan ikke lige huske størrelsen men det kan en VW forhandler  garenteret.

Du tager spelometerdrevet op og hælder olien den vej ned. Der skal være så meget på at det lige dækker bunden i hullet. Husk lige og gøre ordenteligt rent omkring "gerningsstedet" før adskillesen.  

Håber du redder den.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Hvis der ikke mangler olie på gearkassen, tvivler jeg meget på at olieskift hjælper noget som helst.

Hej
Typisk fejl på de biler er at lejet til 5 gearet går i stykker og spåner fra dette og det "vaklende" 5. gear hjul ødelægger resten af gearkassen - du kan lige så godt finde en anden - det hjælper IKKE at skifte olien når det er sket, og det er det når din gearkasse lyder som du beskriver
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Nu når emnet er fremme, har en Polo 99. Den var rimelig træg i gearskiftet, desto koldere desto værre var det. Vi skiftede gearolien ud med en SAE 30 olie til automatgearkasser, det hjalp noget. Den skifter ikke som god Ford gearkasse, men det er til at leve med.

Var det dumt???

Jeg ved ikke med en Polo...

Men jeg prøvede at bruge automatgearkasse olie, på min Corolla, og noget der hedder grå Abcon, som skulle være et sand vidunder middel, for at få et lettere gearskifte.

Det var ikke nogen god ide, det holdt gearkassen ikke til ret længe.

Husk at automatgearolien skal være af den type, der kan enes med synkroniserings ringene, mener det skal være  Dexron® II

Noget olie æder Zinken der er i bronze ringene-

Til gengæld har jeg gode erfaringer med Castrol TAF-X gearolie, det gav et lettere gearskifte...

 

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis