lak eller olie

Hej Alle

Efter jeg har lavet en puslereol med tilfredsstillende resultat vil jeg nu gå i gang med et nyt projekt. Jeg vil selv lave et badeværelsesmøblement. Det har lidt skæve mål og vil derfor blive utrolig dyrt, hvis det skal købes.

Jeg vil lave underskabe i mdf, som bliver malet, og bordplade i enten massiv eg eller bøg, med nedsænket vask.

Jeg vil helst have denne bordplade olieret, men er det smart i badeværelset? eller er lak bedre?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville helt klart vælge en mat lak den kapsler din mdf ind så den beskytter Mod fugt og vand der ikke kan indgåes i badeværelset.. En mat lak skinner heller ikke så meget som en blank, du kan også vælge at male den i en alkydmaling glans50 giver ca samme effekt.
Der kan siges både for og imod begge produkter.

Lak lukker bedre overfladen, så der ikke trænger fugt ind i pladen. 
Lak er dog følsomt for slag, og kan derfor blive "hullet" i lakken med efterfølgende fugt skade.
Lak er svært at reparere, kræver afslibning inden ny lak kan påføres. 

Olie giver en varmere overflade, der mere minder om "rå" træ. 
Olie kan tones hvid, hvis det ønskes.
Olie kan/skal vedligeholdes jævnligt, for at opretholde vandafvisningen (husk at give underside inden du lægger bordpladen).

I sidste ende vil jeg mene det er en smags sag, om det ene eller det andet.

Nogen kan li' moderen, andre vil ha' datteren   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Olie, no doubt

Og den skal bare have alt det olie den overhovedet kan trække...
Og som Henrik siger, husk bagsiden.

Jeg ville anbefale Junckers Rustikbordpladeolie, har den selv derhjemme og det er 5 år siden egetræsbordpladen blev lagt og den står som ny.

Gav den 2 gange på bagsiden, det er måske overdrevet men det gjorde jeg, og så en 7-8 gange på forsiden inden for den første måned og nu vedligeholder jeg den bare en enkelt gang om året, det tager sammenlagt 20 minutter så er det overstået.

Mvh
Martin

www.malermester-hansen.dk
mange tak for svarene. Jeg går straks i gang
Annonce
Lige et sidste spørgsmål vedr dette. Skal olien være hærdende eller ej?
Hærdende
Brug Junckers Rustik Bordpladeolie som tidligere nævnt, det vil du ikke fortryde...

www.malermester-hansen.dk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også