Fremgangsmåde ved gipsloft og indbygningsspots

Jeg skal til at sætte gipsloft op og montere indbygningsspots. Men jeg er i tvivl om fremgangsmåden, når jeg nu skal montere to lag gips, bore ud til spots og samtidig trække strøm.

Hvornår borer jeg ud? Et lag ad gangen eller først efter andet lag er monteret?

Hvad skal jeg være opmærksom på?

Dbh
Kasper

/Kasper
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Borer ud til sidst gennem begge lag.

Husk safeboks med mindre det er spots kun til LED.
Takker. Hvad med kablingen, hvordan får jeg den til at passe med hullerne, når jeg først borer dem til sidst?
Og hvad med safeboksene, hvordan håndterer jeg dem, når jeg ikke har hullerne på plads?

/Kasper
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Skrevet af Koludabyg på 13 feb 2014 23:02
Borer ud til sidst gennem begge lag.

Husk safeboks med mindre det er spots kun til LED.

René, du er HELT galt på den!

LED bliver næsten ligeså varme, som almindelige halogen (nogle typer endda varmere!). Om han skal bruge safe-bokse, afhænger 100% af hvilke spot-type der skal installeres. Kravet fremgår af databladdet for det aktuelle spot.

Mit råd er klart: tag en el-installatør med, ellers ender det med stor sandsynlighed, at anlægget dumper, når du skal sælge (ved el-eftersyn). Det er dumme penge at spare her-og-nu...
Det er LED og der skal være safebox.
Selve el-delen er på plads, jeg skal bare trække det. Til sidst tilslutter og tester elektrikeren.

/Kasper
Skrevet af Kasper K på 14 feb 2014 09:48
Det er LED og der skal være safebox.
Selve el-delen er på plads, jeg skal bare trække det. Til sidst tilslutter og tester elektrikeren.

Det er ikke så meget det at lave el-arbejdet, der går galt for GDS´ere, det er mere valg af komponenter og materialer, og derefter udførelse af arbejderne!. Selvom du "bare" skal trække det (formoder ikke du er elektriker), så har du ingen kendskab til regler osv. (50% af vores service-arbejde hos private, er netop genoprettelse af skader, som er forvoldt af en GDS´er som ikke har haft de fornødne kompetencer til at udføre arbejdet...

Og hvorfor vil du overhovedet bruge safebokse?? hvorfor ikke finde en type spot, hvor det ikke behøves?? (Allerede her, har du sparet 1 elektriker time!)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg vil bruge safeboxe fordi klovnen i Bauhaus udpegede dem jeg har købt og sagde at de kan monteres direkte i isoleringen.

Men jeg har nu stadig brug for et svar på mit spørgsmål.

/Kasper
Man borer ud, når alt gipsen er sat op, og inden der skal spartles/opsættes filt. Ellers skal du være opmærksom på valg af korrekt kabel, korrekte afstande til brandbart materiale, lofttykkelse iht. valgte armaturer, lysspredning, installationsmetode (her tænkes på vidersløjfning mv.)
øhh jeg er stadig ikke med på hvorfor du vil bruge en safebox den koster jo også en klat penge, det er vel ikke nødvendigt hvis du har købt spot der er GODKENDT til indbygning direkte i isolering, hvis spottet er det så er det F-HAT godkendt ergo ingen krav om en safebox :-). men jeg mener dog stadig at du skal bruge silikonekabel der kan tåle varmen ( det fik jeg at vide af min elektriker) da jeg installerede for 2 år siden, med hensyn til kablingen trækker du et kabel fra hul til hul som stikker 30-40 cm ned fra hvert hul og klipper af. ganske simpelt hvis du kan komme til ovenfra, hvis ikke så skal du sørge for at trække kabel inden du sætter den 1. gipsplade op så du kan komme forbi/igennem de loftlægter hvorpå gipspladerne skal monteres
Skrevet af mfrost på 14 feb 2014 11:43
øhh jeg er stadig ikke med på hvorfor du vil bruge en safebox den koster jo også en klat penge, det er vel ikke nødvendigt hvis du har købt spot der er GODKENDT til indbygning direkte i isolering, hvis spottet er det så er det F-HAT godkendt ergo ingen krav om en safebox :-). men jeg mener dog stadig at du skal bruge silikonekabel der kan tåle varmen ( det fik jeg at vide af min elektriker) da jeg installerede for 2 år siden, med hensyn til kablingen trækker du et kabel fra hul til hul som stikker 30-40 cm ned fra hvert hul og klipper af. ganske simpelt hvis du kan komme til ovenfra, hvis ikke så skal du sørge for at trække kabel inden du sætter den 1. gipsplade op så du kan komme forbi/igennem de loftlægter hvorpå gipspladerne skal monteres
Det er jo netop fordi han har sparet el-installatøren væk, og betroet sig til Bauhaus som har påduttet ham safebokse (mer salg). 

hvis spottet er det så er det F-HAT godkendt ergo ingen krav om en safebox :-)

F-hat mærket findes ikke længere. I dag skal spots der ikke må indbygges direkte i isoleringen mærkes!

men jeg mener dog stadig at du skal bruge silikonekabel der kan tåle varmen

Nej, man skal bruge den type kabel, som producenten af spottet foreskriver. Der findes spots, hvor der ikke er krav om varmebestandigt kabel.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også