Touch lysdæmper + Impulstryk

Hej LDS + Fagfolk + andet godt folk

Jeg skal have lavet en korrespondance i køkken med lysdæmper. I den forbindelse har jeg set på LK Touch IR 350 UNI + LK Touch Impulstryk.

Mit spørgsmål er at når jeg ser på diagrammet over hvordan det skal forbindes ser jeg at der et sted hvor der står Betjeningstryk? Hvad er det ? for umiddelbart kan jeg se at
LK Touch IR 350 UNI er selve relæet??

Jeg skal ikke lave det selv, jeg har en kammerat der er elektriker, men han har kun lavet med relæ i tavlen, og noget med noget dimmertryk, men jeg ønsker jo at det skal kunne dæmpes ved begge døre. Så han var selv lidt i tvivl, så jeg tænke jeg kunne spørge nogle kloge hoveder herinde


Håber i kan svare på mit spørgsmål.


Det er en detalje.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Betjeningstryk en en fjederbelastet afbryder, som kan styre lyset lige som impulstrykket. De forbindes på samme måde.
Se side 2 her http://www1.lk.dk/katalog/vejledning/98767_04.pdf
Lysdæmperen på tegningen kan betjenes 3 steder. På dæmperen, på imputstrykket, og på den fjederbelastede afbryder. Der er ikke noget relæ i installationen.

Det lyder lidt underligt, at en elektriker ikke kan tyde installationsmanualen. Måske du skulle finde en anden til at lave opgaven.
Han har ikke set manualen.
Jeg spurgte ham bare hvordan han ville lave det, også kom alt det med dimmertryk osv. som jeg ikke følte var nødvendigt, så tænkte jeg heller måtte være forberedt på andre løsninger .

Men det du siger, er at betjeningstryk bare er en fjedertryk som ligeså godt kunne være erstattet med endnu et impulstryk ? Samt at der ikke behøver et betjeningstryk ? Undskyld hvis jeg virker lidt dum

Det er en detalje.
Super takker rigtig mange
Så tror jeg at dette bliver løsningen i stedet for det dimmertryk så der kun kan være en lysdæmper

Det er en detalje.
Betjeningstryk er en almindelig fuga lyskontakt hvor der monteres en fjeder under vippetasten så den springer tilbage.

http://www.greenline.dk/Lauritz-Knudsen-FUGA-1/LK-Fuga-Afbrydere-1/LK-Fuga-1-polet-afbryder-1001

http://www1.lk.dk/servlet/pdfDokumentation?LKnummer=102D0390
Annonce
Hejsa

Jeg har lige købt et dødsbo, hvor der er installeret en korrespondance i stuen med en LK Touch IR 350 UNI + LK Touch Impulstryk, som er vist med diagrammet oven for. Jeg har blot det problem at jeg kun kan tænde, slukke og dæmpelyset på dæmperen. På impulstryk-kontakten kan jeg kun tænde lyset. Skulle jeg ikke i teorien også kunne slukke og dæmpe lyset via mit impulstryk, som jo er forbundet med dæmperen. Har det noget at gøre med indstillingen eller kan der være andet galt?
Hvis du holder impulstryk inde skulle lysstyrken gå op og ned og op igen så længe du trykker. Så slipper du når det ønskede er nået. Et hurtigt tryk skulle skiftevis slukke og tænde lyset. Der er ikke nogen indstillingsmuligheder

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for hurtigt svar.

Ja, det tænker jeg også den burde. Jeg kan dog kun tænde på impulsgiveren, når det har været slukket på lysdæmperen. Herefter kan jeg intet andet gører med impulsgiveren. Altså hverken dæmpe eller slukke. Det kan jeg fint fra lysdæmperen.  

Ledningerne er som jeg kan se det, forbundet sådan her. Er det korrekt 

Ja det er som det skal være. Det jeg ville prøve var at tage ledningen fra impulsgiver fra ved dæmper.
Så tage en lille stump ledning fra fasen i dæmper, og give impuls ind ved pilen. Så skal den opføre sig som beskrevet. Gør den som den skal er det impulsgiver, og gør den ikke er det dæmper.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej ev elmand.

Det er jeg glad for at hører, at det sidder rigtigt sammen. Nu spørger jeg nok dumt da jeg ikke er fagmand. Er det rrigtigt forstået at jeg skal tage en lille ledning fra lysdæmperens fase L til input i lysdæmperens indgang fra impulsgiveren markeret med en pil og gul knap? Tænker du, at den så virker efter følgende. Jeg forstår desværre ikke helt den sidste linje ang. det så er lysdæmperen eller impulsgiveren.

På forhånd mange tak for hjælpen
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis