Hjælp til el

Hej alle LDS'er.

Dette er mit første indlæg, så jeg håber at i vil bære over med mig, hvis jeg gør noget forkert.

Jeg har efterhånden en del erfaring med at lave "basic" elarbejde, såsom at skifte stikkontakter og føre nye stikontakter.

En veninde har dog spurgt mig om en tjeneste, som jeg ikke helt ved hvordan jeg skal klare- her kommer i kloge mennesker ind i billedet :-)

Hun har sat 1 lampe op i loftet, men da ledningerne i loftet, er ødelagte (puttet op under loftet), har hun ført ledningen ned til stikkontakten, og blot sat et stik på. Dermed tænder hun altså sit lys på kontakten som er under den normale kontakt til lys (hun bruger altså den kontakt vi andre bruger til stævsugeren).

Derfor er mit spørgsmål:

Kan jeg på nogen måde sætte ledningen fra lampen, ind i "boksen" så hun kan tænde og slukke lyset på den normale lyskontakt?

Jeg har nedenfor, forsøgt at forklare hvordan det ser ud i dag. Se også billederne.

Fra toppen:

Fra væggen kommer 2 ledninger, en sort og en hvid.

Disse går ind i den øverste "kasse"/kontakten.

Fra den øverste "kasse"/kontakten går der 2 ledninger ned og føder strøm til de 2 "stik" der er nedenunder.

Fra den nederste "kasse"/stik går der en ledning videre- som føder strøm til 2 yderligere stikkontakter andre steder i rummet.

På forhånd tusind tak for hjælpen.

De bedste hilsner
Oskar
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Her var det nok en god ide at du holder nallerne væk, hvad du laver i dit eget hjem hæfter du selv for. Men at du render ud og roder i andres elinstallationer er mere end ulovligt. Din bekendte må ringe til en elinstallatør / elektriker og få ham til at lave det.

At du selv render og lave egne nye installationer, som du reelt ikke må, ja det kommer du selv til at betale for hvis der sker noget

Hej Oskar, og velkommen til.

Som udgangs punkt skal du have en fase der går til din afbryder, på den anden side af afbryderen hedder den en mellemledning. Mellemledningen går til lampen, der så også skal ha' en nul for at virke.
En stikkontakt bruger en fase og en nul.

I nyere byggeri er nullen lyseblå, men i gamle dage var den sort. Før i tiden var fasen hvid, og er i dag brun (dog kan du ikke tage noget for gode varer, så der skal ALTID måles efter).

Undskyld hvis du ikke forstår fagsproget, så må du google udtrykkene.

Sidst men ikke mindst: Hvis du ikke er 1000% sikker på hvad du laver, så overlad det til en fagmand.
Tænk på, at forsikringen vil med garanti ikke dække eventuelle skader på indbo eller personer, og så kan det blive en meget dyr fornøjelse at spare lidt penge ved at lave det selv. 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Man må ikke bruge almindelig lampeledning til fast installation, så den må ikke kobles direkte til afbryderen. Der skal en roset i mellem.

Det lyder ikke betryggende, at der ligger ødelagte strømførende ledninger på loftet. De skal naturligvis repareres eller kobles fra, så de ikke er strømførende. Det rigtige vil være at skifte dem og sætte en roset på loftet. Det lyder som de er trukket i rør, så det vil næppe tage mere end en time for en elektriker at fikse det, så det er lovligt og sikkert.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis