Hvilken træsort er dette og hvor kan jeg købe reparationsstave

Hejsa...

Jeg har i mit nyerhvervede gamle hus revet væg til væg tæpperne af da der ligger et trægulv nedenunder.

De oprindelige tegninger skriver at det er en bøgeparket, men efter nærmere studering kan jeg konkludere at det er noget andet. Jeg har vedhæftet et billede...

Problemet er at jeg skal reparere nogle grimme radiator huller, og vil gerne købe nogle stave der passer nogenlunde i både alle farve og særdeles træsort

Mit bedste bud er at det er enten ask eller eg, men er der nogen der med lidt større sikkerhed kan sige hvad det er?

Er der yderligere nogle der har nogle råd til hvordan jeg lapper huller fra de gamle radiatorer i den størrelse?

Jeg har vedhæftet billeder her:




på forhånd tak.
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er Egetræ, men uanset hvad du gør så vil en reparation altid være synlig Du er jo nok nød til at skære et stykke ud, så du kan sætte nye stave i. Men det bliver lidt svært hvis ikke du kan støtte de nye stave mod strøerne uden gulvet.
Tror det bliver svært, at lave det uden at det kan ses, ved mindre du kan "låne" nogle stave andre steder fra, hvor det bliver mindre synligt, at der er lavet reparationer. F.eks. under et skab eller bag en dør.
Tak for svarene.

God ide med at "låne" stave fra et sted man ikke kan se. Det havde jeg ikke tænkt på

Jeg sender før og efter billeder både før og efter at gulvet er blevet slebet.
Jeg synes nu det ligner eg mere end ask :-)

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Ja ja pas nu på der ikke går for meget Ask og Urd i den
@Håndværkeren?

Er det de mytologiske eller maritime udgaver ad Ask og Urd?

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Få fat i et stykke massivt stykke træ der passer med træsorten, skær det så det er lidt konisk, godt med snedker lim på, og bank det ned i hullerne, sørg for af åretegningen passer nogenlunde, skær det overskydende af, sådan så der lige er et par mm ovenover, og slib resten af når du alligevel skal have slebet gulvet, alt efter dit valg af efterbehandling vil det blive "sminket" noget, så det næsten bliver usynligt, så der er ingen grund til af stjæle gulv fra andre steder i rummet.
Skrevet af Chr. på 13 feb 2014 18:18

@Håndværkeren?



Er det de mytologiske eller maritime udgaver ad Ask og Urd?



Chr.


Den maritime del

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis