Hvilken træsort er dette og hvor kan jeg købe reparationsstave

Hejsa...

Jeg har i mit nyerhvervede gamle hus revet væg til væg tæpperne af da der ligger et trægulv nedenunder.

De oprindelige tegninger skriver at det er en bøgeparket, men efter nærmere studering kan jeg konkludere at det er noget andet. Jeg har vedhæftet et billede...

Problemet er at jeg skal reparere nogle grimme radiator huller, og vil gerne købe nogle stave der passer nogenlunde i både alle farve og særdeles træsort

Mit bedste bud er at det er enten ask eller eg, men er der nogen der med lidt større sikkerhed kan sige hvad det er?

Er der yderligere nogle der har nogle råd til hvordan jeg lapper huller fra de gamle radiatorer i den størrelse?

Jeg har vedhæftet billeder her:




på forhånd tak.
Hejsa... Jeg har i mit nyerhvervede gamle hus... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg stemmer også på ask!

Jeg går ud fra, at gulvet skal slibes - ellers vil det i hvert fald være umuligt at lave en usynlig reparation. Når gulvet er slebet bør der ikke være nogen tvivl om hvilken træsort vi taler om.

Jeg havde selv præcis det samme problem med huller fra gamle rør (bøgeparket). I stedet for at skære et helt brædt op, fræsede jeg 4-5 mm af fra hullet og hen til en samling. Her kunne jeg så lægge et nyt brædt og slibe det ned i højden, så det passede. Reperationen blev 100% usynlig, selv om der var ikke under 50 år mellem det gamle gulv og det nye brædt.

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
I vores tidligere hus skulle jeg trække nogle højttaler kabler under gulvet, og var derfor nød til at bore nogle huller for at lave dette.
I et par år var der ingen problem, for vi havde tæppe på, men så besluttede vi at høvle gulvet og så var jeg jo nød til at gøre noget.

Jeg fandt nogle egetræs stykker, som jeg fik skåret nogle propper ud af, og bankede dem i gulvet. Så kom gulvsliberen og kørte gulvet over, og til min gru fandt jeg så ud af at det var ask der lå på gulvet

Men da først gulvet havde fået en ordenlig omgang olie så skulle man vide at der var ege propper i gulvet (og heldigvis var der kun en der blev synlig, da først møbler kom på plads)

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
ASK  100 % !!!!!!
På de steder hvor man fremstiller stavlimede bordplader , bruger man den
løsning som Dan beskriver . Man fræser ca. 10 mm ned i en stav og stemmer
de runde hjørner ud, som fræseren efterlader. Limer en ``lus`` i og efterbearbejder
med det værktøj som der nu er plads til . Dette kan ikke ses , hvis gulvet alligevel skal have en afslibning . Alternativet er runde propper , men dette er meget synligt .
VH. Johnny S.

Johnny cnc

Du må skære de stykker ud du vil ha' skiftet. (går ud fra at det er massivt parketgulv & det ligger på gulvstrøer) bor et hul og sav med stiksav, skru en stor skrue i det stykke du vil fjerne, så kan du løfte/brække dette stykke op.

Når det er gjort, kan du lime nogle lange ca. 5 x bredden af det enkelte gulv/stav & brede høvlede lister på fladen som vender opad (2-3 stk.) på tværs, under gulvet, så du får god vedhæftning (brug en god lim og brug skruetvinger læg en lille klods under skruetvingen for at undgå trykmærker & lad tørre evt. natten over) derved får du noget dit nye gulv stykke kan ligge på.

Skær det nederste stykke af noten af, så kan du lægge dit nye stykke gulv på plads uden det kan ses udover farve variationen som uvægerligt vil forekomme.

Den midterste parket kan du med fordel bruge den samling der er synlig på foto.

Efter evt. afslibning og efterbehandling bliver din rep. usynlig.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Annonce
Hvis det var hjemme hos mig ville jeg lave 2 gule der kunne dække hullerne. Lige noget for børn og nye gæster

Venlig hilsen

Jens

Skrevet af Æblebjerg på 14 feb 2014 19:28

Hvis det var hjemme hos mig ville jeg lave 2 gule der kunne dække hullerne. Lige noget for børn og nye gæster
Jeg kan en der er bedre, træk en snor ned igennem det ene hul og op ad det andet. Bind sammen, så har børn og barnlige sjæle noget at beskæftige sig med



 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis