Erfaringer med "Noname" solpanel kontra mærkevare solpanel/energipanel ?

Er der nogle som har gjort sig erfaringer med et "Noname" solpanel/energipanel kontra f.eks. et Scansun solpanel, fra Bilka :

www.bilka.dk/Bolig/Opvarmning/Solfanger

På f.eks. Laydown modellen er der aktuelt omkring 900kr i prisforskel, men hvor i består forskellen? De står begge opgivet til 150m3. Der er lidt forskel i de ydre mål.

"Noname" :

www.kortlink.dk/bilka/dsaq

Scansun :

www.kortlink.dk/bilka/dsas

Jeg spørger da jeg har fået bestilt et Scansun panel, men få dage efter jeg bestilte det fik Bilka "Noname" panelerne, og jeg er nu i tvivl om jeg skal levere det tilbage, altså om det er spild af ekstra penge (Det er ikke taget ud af emballagen)

Thomas
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Køb billigt og græd mange gange, køb kvalitet og græd en gang
Dén er jeg med på... Men i det her tilfælde tænker jeg på om det egenligt ikke bare er en kasse med en ventilator i, sådan groft sagt ?

Jeg har ikke mulighed for at lave en sammenligning med "Noname" modellen, med mindre at jeg også køber den, da jeg ikke kender nogle som har sådan et.

Thomas

Jeg vil tro at der er så få der har dem og at de er ret nye på markedet, men kom igen om et par år og stil spørgsmålet

Du skal måske nok se lidt på prisen for netop den del der driver den lille ventilator er en vigtig del, og det er måske der det billige sæt mangler noget. Der bør være en form for termostat der tænder og slukker for ventilatoren, så den ikke bare står og fylder halvkold luft ind i rummet. I den tid af året hvor ude temperaturen har minus grader ville jeg tro at den blege sol vil have mere svært ved at nå at opvarme luften i panelet inden den sendes ind i rummet.

Hvordan gik det så med Scansun-solpanelet? Tænker selv at købe sådan et til min kolonihave, men er lidt i tvivl, om jeg egentlig vil få noget ud af det...
hvis det sådan en til varmluft hvorfor så ikke lave en selv det vrimler med forslag på you tube hvordan man eventuel kan lave den selv

jeg er en ung fyr :O) som går og arbejder på min gamle gård og skruer i nogle gamle hurtige biler

jeg går og leger med noget vedvarende energi

 

Jeg nåede ikke at returnere panelet inden for de 30 dages returfrist, og valgte så at afprøve det, men dog ikke fastmonteret, men med nogle forskellige placeringer i haven stående i vinkel mod solen.

Pga. manglede tid valgte jeg at købe et solpanel, selv om jeg gik med tanker om at "snitte" et sammen (se link nederst)

Jeg kan kun få udblæsningstemperaturen op på 43-44 grader ved en fuldstændig skyfri himmel med det købte solpanel, og direkte mod solen, og går der den mindste sky for solen, så stopper blæseren med at køre, så jeg er kontra prisen skuffet.

Jeg havde forventet en betydelig højere udblæsningstemperatur, noget ala´ det som man ser ved de hjemmelavede solpaneler med aluminiumsdåser.

Idéen med et solpanel synes jeg dog er rigtig god, men det kræver at der er sol - og at der ikke går en sky for solen...

Til dit kolonihavehus kunne jeg evt. se en mulighed for at montere et (eller flere) solpanel(r) på taget for at være mest mulig i vinkel mod solen. Når solen altså er der, og det er skyfrit...

Hjemmelavet solpanel: 210 graders fahrenheit (~99 grader)

www.youtube.com/watch?v=XwUT0ytPfLA

De viste aluprofiler (søg på "Rectangular Downspouts") bruges i øvrigt til nedløbsrør 'Over there'

www.guttersupply.com/p-downspouts.gstml

Det kunne give et pænt "look" at bruge disse aluprofiler, kontra aluminiumsdåser, så det mere lignede forsiden på en radiator, end "blot" en masse dåser sat oven på hinanden...

Jeg er i øvrigt stadig interesseret i at høre fra folk som får afprøvet Noname-solpanelerne, og ind til videre har jeg delvist sat Scansun solpanelet på "tabskontoen" (pris kontra ydelse)

Thomas
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis