Reparation af vindueslysning/-fals


Hej LDS'ere.


I mit gamle hus fra 30'erne er jeg pt. bl.a. ved at lave vægge og lofter i et af værelserne, men det var ikke kun tapet, jeg fik af væggene. Meget af det gamle puds mangler vedhæftning, hovedsageligt omkring døre og vinduer, og jeg har banket det af, der sad helt løst. Jeg vil gerne selv pudse det op igen.

Jeg har fundet en gammel tråd med samme emne, og umiddelbart ser det ud som en overkommelig opgave.

Men, hvordan får jeg de udadgående kanter/hjørner i lysningen/falsen pæne og helt lige?

Jeg har her i forummet læst om spartelhjørner a la dem, man bruger, når man spartler spidse hjørner i gipsvægge, men hvordan fastgør jeg evt. sådan nogen, når der ikke umiddelbart er noget at hæfte dem fast i? Der er jo ikke noget stabilt og fast underlag som i fx. en gipsvæg.

Kan jeg evt. sætte et langt bræt på tværs i lysningens/vinduets bredde og så spartle væggen over vinduet ned til det for at få en skarp kant, og så fjerne brættet når mørtlen er tør, eller måske næsten tør? Jeg har gogglet lidt og kan se, at samme metode kan bruges, hvis man fx. vil pudse sin ydermur og skal rundt om et hjørne.

I får lige et billede af stedet:


Jeg var i mit lokale byggemarked, forklarede dem opgaven, og de henviste til:


Har jeg fat i de rigtige materialer, og hvordan er den bedste arbejdsgang?


Mange hilsner og tak for verdens bedste forum

Mandrup
   
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville slå noget metalnet på, for at pudset har en chance for at bide. Puds direkte oven på træ uden videre, er dømt til at mislykkes.
Din ide med at pudse op efter en leder er helt rigtig, men det bliver lidt svært at få lederen/brædtet til at være stabil uden den støttes, når den skal være så lang som i dit tilfælde.

Selv med metalnet eller hvad man nu vil bruge til at hæfte pudsen i, er og bliver det noget lort.
Jeg har gjort følgende, som jeg håber billederne kan illustrere:

Her uden vindueskarm




Her med vindueskarm.

Jeg har så kombineret det med trætilsætninger inde i karmen.

Med venlig hilsen
ktm

 

Og skal der pudses op så skal du bruge mørtel puds ikke cement puds, da denne bliver alt for hård !
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej.
Vi tager den lige igen.
Mørtel er bindemiddel og tilslag. Bindemiddel er kalk eller cement. Tilslag er sand, grus og evt sten.
Men jeg ville også vælge en kalkmørtel til det arbejde (jeg tror da det er det, håndværker mener).
Det er fint at gøre det med et brædt som støtte til opbygning af hjørnet. Det kræver lidt omhu med murerskeen, og forbered underlaget, evt slå noget trådnet på træet, så skal det nok gå.

mvh

 varmetossen


Mange tak for jeres råd.

Ktm, jeg går efter en pudset kant, ligesom det oprindeligt har været lavet - det har indtil nu holdt i knap 80 år, indtil jeg rev tapetet af : )

Håndværker-Jørgen og varmetosse-Klaus, efter jeres råd byttede jeg cement-pudsen til en anden pose af samme mærke, men nu Pudsemørtel. Det er en blanding af kalk, cement og sand, og som den anden pose, skal der blot tilsættes vand. Ekspedientens far var murer - hun ringede sq til ham og spurgte Pudsemørtlen skulle være det rigtige produkt.

Jeg har hamret noget 16mm hønsenet (det mindste, de havde) på underlaget og pudser oven på det - det virker ok stabilt.

Med hensyn til det bræt, jeg ville understøtte min pudsede kant med for at få den helt lige, så understøtter jeg støtte-brættet med to lodrette brædder sat i spænd mellem vindueskarm og brættet, der ligger vandret øverst i lysningen. Mon ikke det virker? Skal jeg gøre støtte-brættet vådt, så mit nye puds ikke fast i det, når jeg skal fjerne brættet igen? Og hvornår kan jeg sikkert fjerne støtte-brættet - når mit nye pudsemørtel er vådt, semi-tørt eller helt tørt?

/Mandrup
Hej.
Du skal alligevel forvande det hele for at få det til at hæfte, så det kommer af sig selv.
Jeg vil tro brædtet kan fjernes efter et døgn.
Kom lige til at tænke på, at når der nu alligevel er cement i din pudsemørtel, kan du forvande med lidt cement opslemmet i vand til en suppe og så stænke det på med en stor pensel (dæk lige vinduerne af) og lade det tørre. Så får du en god overflade for pudsen at hæfte på.

mvh

 varmetossen

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Super, jeg prøver at forvandle med cement-suppen.

Jeg vender lige tilbage senere med resultatet

Tiden flyver, når man laver hus, men jeg læste selv en masse herinde, da jeg lavede denne tråd, så vil lige dele mine erfaringer med andre nybegynder-wannabe-murere, nu da jeg alligevel er herinde og læse (igen og igen).

På både træbund, men også mursten, slog jeg hønsenet fast med søm, herunder i fugerne mellem stenene, og så jeg hele tiden strakte nettet ud, så det sad i spænd mellem sømmene.

Jeg lavede som foreslået en tynd suppe af hhv. lidt tør mørtel fra posen og lidt Lipp-multiklæber (jeg havde en rest til overs og så det foreslået andetsteds herinde), og med en stor, bred pensel (byggemarkedets aller billigste - 120 mm bred) sjaskede jeg det på underlaget/nettet. Som jeg har forstået, kalder man det at svumme : )

Det gav en fantastisk bund til min mørtel - fuldstændigt stift, og det hæftede endda på nettet.

Og så var det bare at gå i gang med mureskeen og kaste et godt lag på og rette af - det holder som en tysk bunker, også dér i min lysning, hvor jeg var bange for, at det ville sidde knap så godt fast. Det understøttede bræt i lysningen fungerede fint - husk at vande rigeligt. Jeg brugte/bruger Haralds den billigste 5 liters havesprøjte a la den her, den er formidabel, også (en anden) til tapetopløser: http://www.harald-nyborg.dk/p5306/tryksproejte-5-liter

Håber forklaringen kan hjælpe nogen.

Hæfter lige et par fotos med - og jo, vindue og -plade mangler hvid maling, og der er siden sat stikkontakter (nok!) og fodpaneler op efter gulvslibning osv.

Så mangler kun resten af huset...

 

Hønsenet sømmet fast:

Der er finspartlet (længe leve rullespartel) og sat glasfilt op overalt:
Vægge malet, gulv slebet og fodpaneler sat op - ny vinduesplade af mdf.
Lysningen holder super godt, også efter at jeg har skruet gardiner osv. op.
Nå ja, og den er blevet tilnærmelsesvis lige 

 

Rart med en tilbage melding så vi kan se resultatet

Superflot resultat ! 

Klap dig selv på skulderen, og nyd arbejdet med en fortjent juleøl 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også