rå væg bag ved skabet.

Hej jeg er gået i gang med børne værelset. Og har flyttet et skab . De tidligere ejere af huset, har tapseret over, og ud på skabet. Der er rå pudset væg bag ved. Spørgsmålet er nu hvordan får jeg det bedste resultat i det hjørne? Uden at lave hele rummet ! :-)

glæder mig til at høre jeres ideer
/ Martin
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Martin.

Du er nok nødt til at forklare dig lidt yderligere, for sådan som du skriver dit spørgsmål, er svaret enkelt - smid tapet op på væggen, hvor skabet stod : ) Måske har jeg misforstået spørgsmålet?

Du skriver, at der er en rå, pudset væg bagved - umiddelbart er det jo et godt udgangspunkt, når du vil sætte tapet op, alt afhængigt af væggens tilstand. Hvis der er flere lag gammel tapet i værelset, kan du blive nødt til at spartle hele fladen, hvor skabet stod, for at komme ud i niveau med det gamle tapet. (søg efter "fuldspartling" - der er ikke så svært, som det lyder)

Du kan så enten smide tapet op på fladen, hvor skabet stod, eller evt. give hele dén væg nyt tapet for at få en ensartet overflade.

Det hele afhænger dog også af, hvad for noget tapet, du har/vil have? Savsmuldstapet gemmer mange skavanker i væggens overflade, mens fx. glasfilt er utaknemmeligt og viser selv den mindste ujævnhed.

/Mandrup

Hej Mandrup

Det kan jeg da godt forså, de billeder jeg troede jeg vedhæftede kommer her, måske det giver lidt mere mening:

forstiller mig følgende, (efter lidt læsning)

  1. Fjern det gamle tapet.
    1. her forstiller mig jeg skær med en Stanly kniv i de gamle baner. og fjerner ud til dette snit.
      1. Men hvad kan jeg gøre hvis det gamle tapet giver sig fra dens hæftning enkelte steder?  udgangspunkt så sidder det fast.
  2. Fuldspartling af fladen  ca 1mm måske 1½mmm, så det får en mindre overgang til det gamle tapet. Materiale valg?
  3. En eller anden form for grunder?
  4. Tapetser fladen med nyt tapet.
  5. Måske mal med den samme maling der er brugt i resten af rummet.

/Martin

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Martin

Er det savsmuldstapet, eller bare en glat malet tapet?

Mvh
Martin

www.malermester-hansen.dk
Skrevet af malermartin på 12 feb 2014 08:20
Hej Martin

Er det savsmuldstapet, eller bare en glat malet tapet?

Mvh
Martin

glat med horisontal border overmalet med hvid maling.
Den ene væg, den med karmen, renser du alt tapet på hen til karmen og laver samlingen over den, det er der ingen der ser, du kan evt. slibe den let og spartle, det vil sløre den yderligere.

På den anden væg renser du det tapet af der har siddet over skabet og i øvrigt alt det øvrige som sidder løst og sliber overgange grundigt med et groft stykke sandpapir gerne omkring korn 80.

Nu fuldspartler du væggene helt hen, ca. 10 cm forbi/over den overgang du lige har slebet.
Det gør du en eller to gange med medium sandspartel, afhængigt af hvor ujævnt underlaget og din evner med en spartel er og venter på at det tørrer.

Sliber, grunder med mikrodispersgrunder og så maler du direkte på spartelmassen, ingen grund til at tapetsere hvis tapetet alligevel er glat, borden må du leve med ikke at kunne genskabe

God arbejdslyst.

Mvh
Martin.

www.malermester-hansen.dk
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af malermartin på 12 feb 2014 08:59
Den ene væg, den med karmen, renser du alt tapet på hen til karmen og laver samlingen over den, det er der ingen der ser, du kan evt. slibe den let og spartle, det vil sløre den yderligere.

På den anden væg renser du det tapet af der har siddet over skabet og i øvrigt alt det øvrige som sidder løst og sliber overgange grundigt med et groft stykke sandpapir gerne omkring korn 80.

Nu fuldspartler du væggene helt hen, ca. 10 cm forbi/over den overgang du lige har slebet.
Det gør du en eller to gange med medium sandspartel, afhængigt af hvor ujævnt underlaget og din evner med en spartel er og venter på at det tørrer.

Sliber, grunder med mikrodispersgrunder og så maler du direkte på spartelmassen, ingen grund til at tapetsere hvis tapetet alligevel er glat, borden må du leve med ikke at kunne genskabe

God arbejdslyst.

Mvh
Martin. 



Tak Martin det bliver sku mit udgangs punkt!

/Martin.


Når du nu alligevel er i Jem & Fix så har de jo netop det, der kalder de det bare forankringsgrunder.

I øvrigt er sandspartlen fra Jem & Fix noget tarveligt noget, men til den lille smule er det sikkert ok ;-)
Vil lade det være op til dig selv, men det er noget skrammel i Jem&Fusk, det er virkeligt svært at arbejde med og ergo svært at lave pænt, men altså intet er jo umuligt

Men ja:
10 ltr Sandspartel Medium vil jeg vurdere ud fra billedet.
1 rulle sandpapir korn 80 og nok en rulle i korn 120 til når du skal finslibevæggen, ellers er der chancer for at du kan se sliberidser igennem malingen.
2,5 ltr microdispersgrunder.

Og så er det bare der-u-aaa

www.malermester-hansen.dk
er en forankrings grunder det samme som en Mikrodispers ?
tager et smut i XLbyg den ligger lige vedsiden af jem og fix. men der har jeg ikke kunne finde noget på deres website'
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også