Udendørs sauna med stjernekig

Hej
Jeg er ved at planlægge at bygge en udendørs sauna, der også skal kunne fungere som shelter (med stjernekig i loftet) om sommeren. En del af inspirationen kommer fra denne her charmerende tønde fra Greenwell (http://www.greenwell.dk/forsideprodukter/panoram-saunatonde.html), men den har ikke noget ovenlys og koster også 50.000. Jeg har ikke ambitioner om at byggen en rund sauna, men en firkant i dimensionerne 3m (l) x 2,5 (b) x (2,2) h, hvor taget hælder svagt. Der er altså tale om en mindre sag. 

Konstruktion
Jeg har tænkt mig at lave et almindeligt træskelet og beklæde udvendigt med klinkebeklædning, men jeg har også overvejet at beklæde med ubehandlet halvtømmer (100 x 200) istedet for at give et mere rustikt præg. Men i det tilfælde er jeg i tvivl om skeletten overhovedet giver mening eller om beklædningen i sig kan være skelettet? Jeg har ingen erfaring med bjælkehytter og er ikke sikker på at det er noget jeg vil kaste mig over, selvom jeg vel kunne bygge det hele af halvtømmer.

Der skal være vinduer i siderne 2 stk 150 x 50, der kan åbnes.

Isolering
Tønden fra Greenwell er ikke isoleret, og det er ikke noget problem siger de. Rummet er lille og ovnen stor. Jeg havde dog tænkt mig at isolere med 10 cm glasuld når der nu alligevel er et hulrum at udfylde, men har tænkt at det ikke skal beklædes med dampspær. Min tanke er at fugten både kommer inde og ude fra (det bliver en sauna der også kan fungere som dampsauna) og det isoleringsgraden er mindre vigtig end at saunaen er meget diffusionsåben. Hvad er jeres tanker om det?

Ovenlys
Der skal være 2 stk fastkarmsvindue 100 x 150, så de kommer til at fylde en stor del af loftsarealet... Jeg er ikke sikker på at det overhovedet skal være vinduer, men måske snarer kun vinduesglasset der lægges ned i en ramme i taget og limes fast med silikone - som man gør det med drivhuse.. og hvis ruden så lige stikker lige op over taget og med en lille hældning, ryger vandet af. Er det så simpelt, eller er der noget jeg overser? Resten af taget skal være dækket af tagpap.

Glassene skal være dug-fri.. Ellers går hele pointen fløjten. Vi har nogle meget store nye velux vinduer inde i huset (2 lags tror jeg), og de dugger meget let til - især når der er stjerneklart. Skal jeg bruge 3-lags energiruder eller noget andet?

Jeg håber nogen vil give noget feedback på mine ideer for jeg mangler virkelig nogen at sparre med inden jeg kaster mig over dette projekt.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Med den forskel der vil være på ude og inde kan du ikke undgå at dine vinduer dugger til, så skal du montere en stor vindues visker.
Ja, det var måske ikke så klart beskrevet.. Stjernekig er til om sommeren, hvor hytten ikke er varmet op.. Regner ikke med det fungerer om vinteren med røg og damp i kabinen....
En entreprenør har dog fortalt mig, at man kan få vinduer, der ikke dugger - selv når varmeforskellen er meget stor.. Men det kan være han bare ville sælge mig noget..
Hej.
Hvis du skal kigge stjerner blir det ikke fra saunaen. Jeg har da aldrig hørt mage til verdensfjernt forslag.  
Så må du op i et stort badekar

mvh

 varmetossen

Som jeg skrev, er det IKKE når saunen er tændt, men når hytten skal bruges til shelter..

Når det er sagt sad jeg igår i en sauna med vinduer der på ingen måde var duggede, så mere "verdensfjernt" er det vist heller ikke.
giver dig helt ret rasmus fynbo det håndværken siger er det rene VRØVLl... jeg arbejder selv som tekniker i en af landets største svømmehaller vi har i alt 7 saunaer deraf er de 2 af dem udendørs saunahytter og jeg kan fortælle at der er 0.0000000000 dug i ruderne når saunaerne er tændt du skal blot huske at få lavet lidt udluftning i din hytte for så vil jeg opersonligt garantere at der IKKE kommer nogen former for dug på vinduerne :-) på æ det punkt behøver du ikke være nervøs.
du behøves ikke specielle "antidug" ruder hvis sådant nogent findes en ganske alm termorude fungere perfekt.
nu efterspørger du gode råd, hvis det var mig ville jeg opbygge den i et træskelet beklædt med kalmarbrædder udvendigt, hvis det er de rå naturlige look du søger bare husk på at dine bænke IKKE skal laves af fyrtræ den revner for nemt samt afgiver meget harpiiks i de høje temperaturer der kommer i saunaen, vi bruger hos os asp som eller teak træ. dog i den ene udendørs saunahytte har vi valgt fyrtræ an hensyn til looket i resten af hytten, men dette er skåret af tykke planker fra et savværk hvor selve træet er fra udgåede træer der har stået i nordsverige i mange år så træet er helt tørt inden vi bruger det.

det er bare at klør på..........
Annonce
du kan finde lidt gode vejledninger på dansk saunaselskabs hjemmeside http://www.saunaselskab.dk/vejledninger.html

Hvor er det dog et taknemligt folkefærd der bruger LDS  en del af dem i hvert fald

Men hvor er der også mange der skal bruge ukvems ord og komme med nedsættende kommentarer, dem kunne især jeg godt ønske hen hvor peberet gror

Har spørgeren på noget tidspunkt nævnt noget om at der ikke skulle vare varme på i sit første indlæg eller at der ville være udluftning fra rummet.

Ja jeg spørger bare !

Så inden der udgydes de store ukvems ord så læs lige tråden fra start

@mfrost
Tak for noget brugbar information.. så kan jeg komme lidt videre i mine planer

@Håndværkeren
Du brokkede dig ikke over varmetossens ret nedladende respons!? Så det er kun for galt for det rammer dig selv eller hvordan?
Mvh Rasmus
Hvorfor skulle jeg brokke mig over Klaus  ( varme tossens ) Betragtninger, han komme jo ikke med nedladende henvisninger til mig og min person.
Fordi dit indlæg lader til at være skrevet som en "generel" betragtning om at tonen bør være pænere på dette forum...

Anyway, det er ikke hvad tråden skal handle om..
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis