løse lampefatninger

På flere af mine bordlamper har fatningerne løsnet sig, så skærmene ikke kan sidde lige. Kan man få et værktøj, som man kan stramme møtrikken med uden at skulle skille det hele ad? Nogle af lamperne er ret store/ høje, og det vil under alle omstændigeder være umuligt at nå op til møtrikken med en almindelig fastnøgle. Har hørt om en servantenøgle, men google søgeresultaterne på en sådan ligner ikke det, jeg skal bruge.
Er der nogle gode løsningsforslag?

vh
gug
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er ikke helt med ?
Er det de store omløbere der sidder uden på fatningen som skærmstativet hviler på du mener ?
For de skal kun spændes med fingrene...

Eller er det niplen i enden af fatningen (der hvor ledningen kommer ud) som holder fatningen fast på lampen ?


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
har nu googlet lidt omkring og har fundet noget der hedder en hanefodsnøgle hos brd. Dahl - det må  være sådan en med en lang vrider som jeg skal have fat i.
Du skal skille fatningen ad , nede i bunden sidder der en lille skrue , som du skal løsne , så kan du spænde fatningen fast , og det gøres med hånden og evt . en papegøjetang , spænd skruen i bunden af fatningen igen , den skal sørge for at fatningen ikke løsner sig.....................

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Ja, som Svend skriver, så skal du have "toppen" af fatningen og eventuelt hive ledningen lidt frem, så du kan komme til den lille pinol skrue der låser fatningen/niplen. 

Jeg plejer at bruge en smal spids tang til at spænde møbassen med, fordi mine store fingre ikke kan være der

Den skal jo ikke spændes vandtæt, bare nok til den ikke ryger løs... 
Spidstang, 200mm


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
ok, det er da et forsøg værd - det der menes, er at man holder på nippelstykket ed en tang mens man strammer fatningen - er det rigtigt forstået?
Ja, men du er nød til at skille fatningen ad, for at sikre dig at den lille pinolskrue er løs.

Hvis du bare drejer fatningen kan du risikere at ledningen knækker i bunden af fatningen, og så skal du alligevel skille den ad 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis