værkstedsbord


Hejsa.

skal have konstrueret et billigt værkstedsbord.

påtænker regler som "skelet" også 2 lag 22mm gulvspånplader påsat i forbandt (linmet & skruet) også ligge en tynd hård træfiberplade ovenpå og en alu kant rundt om for at beskytte kanten.

det skal stå i en uopvarmet garage.

det vil selvfølgelig være optimalt med en masiv bordplade osv. men er overstående ide helt ude i hampen ?

input er velkommen :-)
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg lavede selv et værkstedsbord sidste år. Byggede også skelettet af 47x100mm reglar fra jem og fusk. Jeg lavede også sarger, for øget stabilitet. Ovenpå smed jeg sådan en 32mm laminat køkkenbordplade, også fra jem og fusk. Mener den kostede et par hundrede. Der hvor min skruestik er monteret, har en reglar til at stå i spænd mellem gulv og bordplade, så er der ingenting der fjedrer, når den får tæsk med den store hammer :-)
Det lyder da som en fin løsning, den du foreslår. Der hvor du skruer din skruestik fast, bør du nok anvende nogle ordentlige skiver, så du ikke trækker boltehovedet igennem spånpladerne.

Med venlig hilsen

Anders

jeps skriver skal selvfølgelig være i rette dimension.

men tænker jeg lige smider et lille stykke tag krydsfiner på begge sider, hvor skruestikken skal skrues fast (har lidt rester liggende :-)
Lyder som en god plan du har.
Jeg har lavet et lignende bord, jeg brugte bare OBS plader (rester fra et tag).
Jeg valgte at skrue den første fast i understellet oppefra, derefter lægge endnu et lag som så er skruet fra undersiden. Det giver mig mulighed for at skifte den øverste plade, når den bliver ramponeret med tiden.
Du kunne eventuelt skære ud, så toppladen stadig kan skiftes uden at du skal ha' skruestikken af.

 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Fint bord henrik.

og god ide med indhak til skruestikken :-)

hvad tykkelse plade har du brugt til bordet ?
2x 20mm plader. 
Som sagt det var rester fra taget, så de havde fer og not, de blev skåret af.
Jeg skruede bare pladerne på (den underste er faktisk i 2 stykker) og så kørte jeg rundsaven igennem den begge for at rette kanter af.
Jeg overvejede at lave en træramme omkring bordet, jeg var nervøs for at kanterne for nemt fik skrammer, men tror at jeg dropper det, for de holder sådan set udemærket. 

Jeg har indkøbt en spand skibslak, som det var min plan at hælde ud over bordet, men det er farligt at tage et bord i brug inden det er færdigt, for jeg ved ikke om den lak nogensinde kommer på 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Super mange tak for svar :-)
Skrevet af melander på 10 feb 2014 09:13

Hejsa.

skal have konstrueret et billigt værkstedsbord.

påtænker regler som "skelet" også 2 lag 22mm gulvspånplader påsat i forbandt (linmet & skruet) også ligge en tynd hård træfiberplade ovenpå og en alu kant rundt om for at beskytte kanten.

det skal stå i en uopvarmet garage.

det vil selvfølgelig være optimalt med en masiv bordplade osv. men er overstående ide helt ude i hampen ?

input er velkommen :-)
Jeg har bygget mit på samme måde, jeg har dog kun 1 lag 22 mm spånplader med det billigste klik-gulv fra jem&fix på toppen. Bordet er 280cm bredt og ca. 80 dyb og det holder fint. Når overfladen er for slidt kan jeg så skifte den ved at ligge et nyt klik-gulv på igen.


Skrevet af mkaltoft på 10 feb 2014 17:09
Jeg har bygget mit på samme måde, jeg har dog kun 1 lag 22 mm spånplader med det billigste klik-gulv fra jem&fix på toppen. Bordet er 280cm bredt og ca. 80 dyb og det holder fint. Når overfladen er for slidt kan jeg så skifte den ved at ligge et nyt klik-gulv på igen.





Jeg grundlæggende bygget mit bord på 80x300 på samme måde som Jer... Dog har jeg brugt genbrugs bøgeplank som topping.. Totalpris på 1000-1100,- incl skruer, dog var krydsfiner krejlet hist og her, for det er en post der kan få det til at løbe løbsk, hvis man gerne vil have der skal være list godt i underbordpladen og hylderne.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis