To sikringsgrupper i forbundne afbrydere

Jeg er ved at planlægge noget ledningstræk i en tilbygning.

I det gamle hus er der to kontakter, der med noget korrespondance styre ude-lyset. I tilbygningen kommer der to nye el-grupper som alt kører over. Men ved det nye bryggers skal der også være en ude-lampe, og det ville jo være naturligt at man så også kunne slukke og tænde det sammen med det gamle ude-lys.

Problemet er at der jo også skal være loftlys i bryggerset og det er jo mest naturligt at placere afbrydere til både loftlys og udelys samme sted, oven over hinanden, lige inden for døren. De to afbrydere vil jo så være på hver sin gruppe, men må man det?

Til info er der en elektriker involveret...
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvorfor spørge her, når du har en elektriker til at lave det !

Det ser lidt selvmodsigende ud

Jeg er ikke up to date med de nye regler, men i min tid som elektriker har det altid været et no go at blande flere grupper i samme dåse eller afbryder.

Jeg ville da også mene at det ville være sindsygt at gøre det, udfra den betragtning at hvis du skal skifte en kontakt (og det må du gerne, som almindelig gds'er) kan du jo komme alvorligt galt afsted, hvis du tror du har slukket for gruppen, og så finder ud af (på den kedelige måde) der lige er strøm på nabokontakten     

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
@henrik: Det har også været min tanke, det vil fungere nu, men hvad hvis nogen finder på at pille senere... Hvad er der af alternativer?
Som PinkHenrik skriver, saa er det et no go at blande flere grupper i samme daase eller afbryder, da jeg flyttede til Canada troede jeg at den regel var saa god at den galdt i hele verden, men det kostede min gode schweizerkniv da en stor gnist oedelagde den da jeg forsoegte at afisolere en ledning i en daase til en loftslampe. Da jeg havde fundet sikringen der fik lampen til at slukke, da troede jeg at det var sikkert at arbejde med ledningerne, men jeg blev klogere. Da jeg spurgte vores elektriker (som ogsaa var fra Danmark) om det var tilladt her, saa var svaret ja.
Tilbage til dine korrespondance afbrydere, saa er min tanke at det maa kunne laves med noget relaestyring. Da jeg forlod Danmark var det "in" at have smaa 12V tryktaste ralle steder som styrede relaeer der taendte for lamperne. Er det stadig noget man bruger, ellers kan man her faa udstyr saa man kan taende lyset med sin smart phone :-)[code] [/code]

Karsten
Du kan lave det med IHCWireless. Et kombirelæ ved det nye bryggers til at styre og betjene den nye lampe. Yderligere et kombirelæ til at styre det gamle lys, og så et batteritryk til det sidste betjeningssted. Sådan ville jeg selv lave det. Så er der ingen sammenblanding af grupper, og sikkert også mindre kabeltræk, da du slipper for en krydsningsafbryder til korrespondancen.

Jeg mener dog også det vil være lovligt med flere grupper i samme dåse, hvis det tydeligt er markeret med passende tekst, at det er tilfældet.
Annonce
Du gør det at hvis det er murstens væg, så sætter du to 1moduls dåser, hvor der så ikke er forbindelse mellem. Så er der intet ulovligt idet. Har jeg som elektriker gjort flere gange.

Elektrikeren, må godt rode i "dåsen" hos Fru Hansen ;-)

Skrevet af SilverLine på 10 feb 2014 17:02

Du gør det at hvis det er murstens væg, så sætter du to 1moduls dåser, hvor der så ikke er forbindelse mellem. Så er der intet ulovligt idet. Har jeg som elektriker gjort flere gange.


Ja men du er jo også elektriker, det er spørgeren ikke.

Tak for de gode forslag (og grumme historier). Det lyder umiddelbart mest simpelt bare at have et stykke mur imellem de to afbrydere. Det set måske ikke 100% fedt ud, men det er jo bare et bryggers. Mht de 12v, så er det vist et par år siden det rigtigt var in. Jeg har prøvet at overnatte i et arkitekttegnet/beboet hus i værelset ved siden af det skab hvor relæerne var installeret - hold da k... en larm hver gang der blev tændt og slukket for noget.
Du behøver ikke at have mur imellem.

De 2 stk 1moduls indmurringsdåser kan sættes sammen. Således at de sætter i samme ramme : http://www.greenline.dk/Lauritz-Knudsen-FUGA-1/LK-Fuga-Softline-rammer-920/LK-Fuga-softline-ramme-63-2M-lodret-976015

og evt. med en stikkontakt neden under. Altså en 3 1/2 modul ramme. http://www.multikoeb.dk/ramme-63-softline-1602/fuga-ramme-63-softline-3-5-modul-hvid-p71979

De to 1 moduls indmurringsdåser, skal bare ikke have ledningsforbindelse mellem hindanden, dvs, de udstandsnings blanketter der er som peger mod den anden 1 moduls dåse, ikke prikkes ud,  Så det kabel/rør du har fra dit udvendige lys, køre du i f.eks den øverste dåse (altså den ene i modul) og det andet kabel/rør fra den nye gruppe køre du på den anden 1 modul dåse, samme med en evt. stikkontakt nederst. Men det hele kommer altså til at sidde i samme ramme, de to forbindelser du har til dåserne, har bare ikke forbindelse med hinanden, da de sidder i hver sin dåse.

Elektrikeren, må godt rode i "dåsen" hos Fru Hansen ;-)

Jeg kender godt "byggeklodserne", jeg har fået en hel pose af min elektriker. Men at der ikke er forbindelse i mellem dem forhindrer vel ikke nogen at lave det senere med en skruetrækker og lidt vold... Så er det vel mere sikkert at have lidt mellemrum - bare for ikke at kunne blive kritiseret for noget senere - og elektrikeren skulle helst også være glad, hvis han er den forsigtige type.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis