To sikringsgrupper i forbundne afbrydere

Jeg er ved at planlægge noget ledningstræk i en tilbygning.

I det gamle hus er der to kontakter, der med noget korrespondance styre ude-lyset. I tilbygningen kommer der to nye el-grupper som alt kører over. Men ved det nye bryggers skal der også være en ude-lampe, og det ville jo være naturligt at man så også kunne slukke og tænde det sammen med det gamle ude-lys.

Problemet er at der jo også skal være loftlys i bryggerset og det er jo mest naturligt at placere afbrydere til både loftlys og udelys samme sted, oven over hinanden, lige inden for døren. De to afbrydere vil jo så være på hver sin gruppe, men må man det?

Til info er der en elektriker involveret...
Jeg er ved at planlægge noget ledningstræk i en... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Du behøver ikke at have et stykke mur imellem, der skal bare ikke være forbindelse mellem de to dåser. Så behøver det ikke at kunne ses, at der ikke er forbindelse mellem dåserne. De skal bare placeres så afbryderne monteres tæt sammen.

Hvis der senere skulle være ønske om at lave forbindelse skulle det, at der på nuværende tidspunkt ikke er forbindelse, få elektrikeren til lige at måle på de to faser inden, der laves en forbindelse.


fase
Det kan godt være at det er lovligt med 2 faser i adskilte dåser der sidder over hinanden.

Men jeg vil stadig påstå at det er skidt løsning, og potentielt farlig.

Set i lyset af, at det nu er tilladt Hr menigmand at skifte afbrydere og stikkontakter, kan jeg se en potentiel fare... jeg kan jo være ligeglad, for jeg skifter altid med strøm på...men jeg er selvfølgelig bare gammeldags fra en tid hvor der var respekt for strøm  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis