Billig løsning til at lave huller i fliser til afløb og vand

Hej

Jeg er igang med at ligge fliser i badeværelse og skal lave have lavet huller til afløb, rør kontakter m.m. 
Fliserne er 10,5 mm tykke og rimelig hårde. 
Jeg kommer aldrig til at bruge det værktøj andet end denne gang så er ked af at skulle ud at investere flere tusind kroner på udstyr til at lave huller med .

Nogen ideer eller evt hvor man kan få udstyret. 

24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er flere byggemarkeder der udlejer diverse udstyr til flise lægning. 

Men man kommer langt med en flise tang (et par hundrede kroner) og lidt tålmodighed 

Du skal jo huske på at lave dine huller i overstørrelse, få der er plads til fugen. 

Før i tiden var det almindeligt at man lavede "konvolutter" omkring rør mm. det vil sige at man skærer et snit igennem flisen, og så klipper man et "halvt" hul i hver halvdel, og så sætter dem sammen igen. 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tak for det hurtige indput.
Men selv med en flisetang skal jeg vel bruge noget til at lave hul med først?
Hvis man laver et snit på tværs af flisen, vil det stykke som diamantskiven fjerne så ikke gøre at flisen på væggen ikke kommer til at passe med de andre ved siden af, og vil det ikke under alle omstændigheder kunne ses det snit i flisen da de vel ikke passer sammen længere?
Tak for svaret.
Er meget i tvivl om det fungerer da det ser ud til at kan fungere lige fra fliser til gipsplader og det mærke Mitsotomo har jeg ikke den helt gode erfaring med i klinger til stiksav osv, så måsker er det bare penge ud af vinduet.
PinkHenrik sagde:
"Før i tiden var det almindeligt at man lavede "konvolutter" omkring rør mm. det vil sige at man skærer et snit igennem flisen, og så klipper man et "halvt" hul i hver halvdel, og så sætter dem sammen igen."

Men du skal helst ikke skære den over med skæreskive, men derimod knække den ved først at ridse med diamant. Så kan man sommetider få brudfladerne til at passe næsten usynligt.

Venlig hilsen
Knud
Annonce
Men en almindelig "fliseknækker" fjerner jo ikke noget af flisen, den knækker den bare der hvor du vil have den skal knække 
FLISE- & HULSKÆREMASKINE
Fås hos onkel Harald for 189,- (men jeg ved at de også lejes ud hos byggemarkeder) 
Klik her

Og hvis du så har en tang Klik her vil jeg mene du er godt kørende

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Men en almindelig "fliseknækker" fjerner jo ikke noget af flisen, den knækker den bare der hvor du vil have den skal knække 
FLISE- & HULSKÆREMASKINE
Fås hos onkel Harald for 189,- (men jeg ved at de også lejes ud hos byggemarkeder) 
Klik her

Og hvis du så har en tang Klik her vil jeg mene du er godt kørende

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Jeg har sådan et sæt her, det har fungeret fint, bla. boret hul i havefliser mure mv.

Det er også fra Mitsutomo.

TØRBORSÆT TIL MURSTEN

Skrevet af klavil på 09 feb 2014 19:32

Tak for svaret.

Er meget i tvivl om det fungerer da det ser ud til at kan fungere lige fra fliser til gipsplader og det mærke Mitsotomo har jeg ikke den helt gode erfaring med i klinger til stiksav osv, så måsker er det bare penge ud af vinduet.
De er da udmærket de hulsave, det du bare skal være opmærksom på, er at boremaskinen ikke må køre med for mange omdrejninger når du bruger dem. Og så er det smart at have en stor spand med sand som du lægger flisen i medens du borer, så flækker flisen ikke.



Jeg gjorde det, at jeg hulede filser/klinker ud fra bagsiden, og skar forsigtigt igennem, lille bid for lille bid, med en lille diamantskive, og med forsigtighed kan man så tildanne hullet så det passer på forsiden.
Selv i granit lykkedes det utrolig godt, og det ser 50 gange bedre ud end grimme gennemskæringer eller knæk.
Jeg undlader at prale, ved ikke at sætte billeder ind!

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis