Billig løsning til at lave huller i fliser til afløb og vand

Hej

Jeg er igang med at ligge fliser i badeværelse og skal lave have lavet huller til afløb, rør kontakter m.m. 
Fliserne er 10,5 mm tykke og rimelig hårde. 
Jeg kommer aldrig til at bruge det værktøj andet end denne gang så er ked af at skulle ud at investere flere tusind kroner på udstyr til at lave huller med .

Nogen ideer eller evt hvor man kan få udstyret. 

Hej Jeg er igang med at ligge fliser i... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Dvs at man reelt kan ridse flisen op og så knække den Smart ide. Hvad med tætheden mht vand i brusekabinen når den er delt?

Sådan en flisetang er der stor forskel på dem, pris, kvalitet eller er den du linker til god nok?

Det er din vådrums membran, der skal sørge for tætheden, og du skal bruge de rigtige manchetter ved gulvafløb og rør, og rundt i kanten mellem mur og væg.

At nippe et rundt hul midt i en flise, med en flisetang, ville jeg anse som en stor udfordring.

De små 200kr, til et hulsavsættet vælter jo nok ikke budgettet?

Tangen du linker til, er jo for øvrigt også fra Mitsutomo

Dog tror jeg ikke det er sådan en du skal have, til at nippe huller med...

Måske sådan en??

www.harald-nyborg.dk/p6497/flisetang-nipper

Nej det er heller ikke pengene i den forstand Jens, men det er jo ikke meget ved at bruge penge på noget hvis det ikke fungerer med hårdbrændte fliser. Der er stor forskel på at skære hul i en mursten og en flise, men hvis du er sikker på den kan gøre arbejdet så er det klart det nemmeste at bruge

Jeg har som før nævnt ikke prøvet sættet, men ville da ikke selv være nervøs for at prøve.

Hvis du alligevel, vil dele flisen på midten, er det rineligt nemt med en vinkelsliber, med en diamant skæreskive. Man mærker op, og skære næsten ind til stregen, skær så der står nogle "pinde" på 5-6 mm tilbage, de er nemme at brække af, så finpudser du med skiven, helt ind til stregen.

Nu er det jo heller ikke sikkert, at alle huller skal sidde midt i fliserne, så er det jo lidt nemmere. 

Som her, snittene markeret med hvid...

Annonce
Jeg købte sådan et Mitutoyo hulskærersæt i Harald Nyborg, ifbm. jeg skulle have boret nogle huller i nogle vægfliser.
Det lykkedes lige akkurat at bore 3 huller, så var der ikke mere "bid" i rondellen eller hvad man kalder den hårdmetalbelagte cylinder.

Det var "vådboring" dvs. en opstilling i en langsomtkørende søjleboremaskine, hvor selve boringen foregik under vand i en spand, så jeg tvivler på det sæt er beregnet til hårde klinker/fliser.
Ra. ja så fungerer det nok ikke alt for godt
Nogen erfaringer med Bauhaus diamant kopbor?
Jag fortfarer med den billigste løsning:



Med venlig hilsen
ktm

 

Hej
Da jeg for mange år siden byggede hus lavede vi både små huller til vandhaner og store huller til kontakter og afløb!
Det gjorde vi med nogle specielle stiksavsklinger som kaldes "riff klinger" af Bosch fabrikat men der er sikkert andre der også fremstiller dem !
De kan også save kurver ( ikke så små diametre ) men så kan man "save lidt med klingen bagefter ( virker lidt som en fil )
Man starker med at bore hul med et murbor og så saver  man derfra ! 
prøv at lede her  de er godt nok dyre MEN  hvis man ikke knækker dem holder de meget længe (skæret bliver ikke ødelagt)
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Denne uge i Aldi: sæt med to borkroner hhv 68 og 82 mm for 130 kr.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis