Placering af harddisk til stationær computer.

Hej

Er ved at rydde op på mit kontor og for at få mere bord plads vil jeg flytte computeren ned under bordet, men må jeg ligge den ned? eller skal den stå op?

 Hilsen

Henrik

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Selve harddisken der sidder inde i din computer skal helst ligge ned og ikke stå op, da dette helt klart vil forlænge dens levetid og mindske risikoen for diskfejl.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Om du lægger den ned eller den står op er lige fedt. Og det gælder også selve harddisken! Mange harddiske står også op i en NAS, et SAN, netværksracks osv.

Hvis der er luftriller i siden af kabinettet så pas lige på, at du ikke lukker dem til ved at lægge den ned. Læg evt. et afstandstykke.

Om du lægger den ned eller den står op er lige fedt. Og det gælder også selve harddisken! Mange harddiske står også op i en NAS, et SAN, netværksracks osv.

Hvis der er luftriller i siden af kabinettet så pas lige på, at du ikke lukker dem til ved at lægge den ned. Læg evt. et afstandstykke.

Kan du give en grund til at en disk lever længere hvis den ligger ned?

René
En harddisk kører bedst når den ligger ned. Dermed ikke sagt at den ikke kan stå op, for det kan den godt. Harddiske kan være sarte og tåler heller ikke små stød og slag, som fx flash-lagring der benyttes i mange nye laptops i dag.

Jeg havde fornyligt en kunde med en skræntende harddisk, hvor vi lige akkurat kunne redde data ved at placere harddisken vandret. :-)

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Annonce
Her er svar fra en række at de mest kendt producenter på, om man kan vende harddisken som man vil:

Hitachi:

The drive will operate in all axes (6 directions). Performance and error rate will stay within specification limits if the drive is operated in the other orientations from which it was formatted.

Western Digital:

Physical mounting of the drive: WD drives will function normally whether they are mounted sideways or upside down (any X, Y, Z orientation).

Maxtor:

The hard drive can be mounted in any orientation.

Samsung:

As long as it is securely attached to the chassis, hard disk drives may be mounted either horizontally or vertically depending on how your computer’s case is constructed.

Så det er altså et fedt, hvordan den vender
Hej.

Mange tak for de gode råd og svar.

 Hilsen

Henrik

Som andre siger. HDD er fuldstændig ligeglad med hvordan du vender den. Men har du et optisk drev i din PC (har de fleste) kan du opleve at det IKKE kan lide at blive vendt på siden. Men du ødelægger ikke noget ved at gøre forsøget De fleste optiske drev klarer det uden problemer, men du kan risikere at det ikke bryder som om det.


Tommy
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis