Træstamme til armbolt

Hej lds´ere

Jeg har søgt og søgt, men syntes ikke jeg har fundet noget brugbart, så nu prøver jeg Jer....

Jeg har erhvervet mig et stykke Aske stamme (kunne ikke finde noget Eg eller Douglas gran, som jeg var blevet anbefalet). til mit lille "bare for sjov" projekt, som går ud på at montere min fine lille nymalede armbolt på dette stykke stamme, som så skal stå i min garage. Min garage er jo ikke opvarmet, pt iskold, på sigt isoleret, dog stadig ikke opvarmet, og så er det jeg tænker, hvordan skal jeg behandle dette stykke stamme, således at den ikke flækker, når det kommer indendøre og begynder at tøre ud???

Skal jeg løbende pensle den med noget olie af en art??

Skal barken skrælles af ??

Skal stammen stilles i en balje med olie, som den kan suge fra, evt mens jeg penlser??

Er det nødvendigt med "tøndebånd" omkring den ??

På forhånd tak :o)

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Bøg er vist også ofte brugt..

Ja af med barken, og en god gang lindolie, jeg ville sætte bånd omkring, synes det ser flot ud, men sikkert ikke nødvendigt.

Men får den lidt revner, har det mest kosmetisk betydning.

Du afbarker stumpen banker din armbolt fast og så er den Ged barberet

Obs. Asketræ har samme styrke som Eg og Bøg, når det gælder endetræet.

super.. det var rart at høre, at det ikke nødvendigvis skal være så ski´e avanceret :o), og dog har jeg siden jeg lavede indlægget erfaret barken IKKE sidder løs endnu, meeeen kan skrabes af med et stemmejern.

Linolien.. skal den bare pensles på hvor jeg nu kan komme til over det næste stykke tid, eller skal stumpen osse stå i en balje og sobbe??

Mht styrke, ja det er sq heldigt nok det så blev Ask. og så var den GRATIS, det var nemt, lige rundt om hjørnet.. og tilmed et snore lige stykke ikke så langt fra roden, uden grene.

Tak for Jeres hurtige tydelige svar :o)
Ja jeg ville pensle noget linolie på, så holder den sig pænere..
Annonce
Husk at tilsætte tørrelse ( Zegativ ) til lindolien ellers være det temmelig længe inden den er tør !
je_ns : Tak... det bliver sådan så :o)

Håndværkeren : aha... rart at vide.. tak
eller brug fernis, der er tørrelse i fra fabrikken
Tak igen... Jeg ser lige hva jeg og naboerne ligger inde med.. Så må det afgøre det :-)
En frisk 50kg stamme svinder jo let 10-20kg ved tørring aha træsorten, så skal vandet erstattes med olie i et sådan omfang, at det kan reducere at cellerne trækker sig sammen, så er en pensel nok ikke lige vejen frem.
Stammen skal op at stå i en bakke og suge olie fra enden, og det er ikke bare en time vi taler om, men flere dage - evt. uger - fra hver ende aha stammens størrelse og villighed til at optage (tænk på hvor længe det tager for vandet at komme ud).

Tror du på, at du kan lukke vandet inde i stammen, og på den måde imødegå at cellerne trækker sig sammen, så kan du naturligvis forsøge dig med at pensle stammen med olie tilsat tørrelse (sikkativ)
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også