slidlag oven på gulvspartel

i tidernes morgen har man på mit stuegulv lagt gulvspartel på betondækket uden at rette ordentligtligt op. Kan jeg ligge et slidlag oven på gulvspartlen for at rette op? skal der evt betonklæber eller primer på?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et slidlag er typisk 3-4 cm tykt, og du bør gøre underlaget ru, da spartelmasse typisk er meget glat, ligesom der skal svummes eller primes med betonklæber eller cementvælling.

Jeg ville nok vælge at give gulvet en ekstra gang selvnivellerende spartelmasse efter priming.
hvis jeg retter op med gulvspartel, er der bare lige det, at der så skal op til næsten 3 cm på. og da der går 1,7 kg pr mm pr m2, så bliver det til virkelig mange kilo gulvspartel. Og det koster 4 kr pr. kilo.

Derfor har jeg tænkt at rette så meget op som muligt med et slidlag (styrke 52,5 bl. 1/3) på 0,5 mm - 2cm tykkelse og slutte af med ca. 3-4 mm gulvspartel. ovenpå kommer svømmende gulv.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg har taget følgende med i overvejelserne:
http://www.aalborgportland.dk/default.aspx?m=4&i=243&pi=33&pr=6247

hvor der står:
Anvendes der kun sand til fremstilling af slidlagsmørtlen, skal slidlaget udlægges så tyndt som muligt. Maks. 30 mm for at undgå revnedannelser. Slidlagsmørtler skal blandes jordfugtigt.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej

Hvis du vælger slidlagsløsningen skal du i princippet starte med at lægge 3 cm på det højeste sted og så op til 6 cm det laveste (ellers skal du bare pletreparere med slidlaget de laveste steder)

Jeg mener det er tilladt at blande sand som fyldstof i nogle spartelmasser, så jeg ville nok vælge denne løsning, hvor der er brug for en stor lagtykkelse, og så bruge ren selnivellerende spartelmasse til den sidste mm).

Hvis du går til den lokale tømmerhandel, får du sikkert en god rådgivning og pris, når du skal bruge den mængde..

Jeg har godt hørt det med minimum 3 cm tykkelse, men forstår bare ikke hvorfor aalborg portland så skriver det de gør? Som jeg læser det, er det ikke noget problem at lave slidlaget tyndere end 3 cm, faktisk skriver de så tyndt som muligt og max 3 cm.

Er der nogen der ved noget om det?

Jeg kunne også fylde gulvspartel op med sand og bruge det på det tykkeste sted, men det kune vel godt være ikke-selvnivellerende, som er billigere.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også