Er det toppakningen eller???

Hejsa, jeg har lige set at på olie dæksel i min bil (daewoo lanos 1,3 fra 98) at der er noget gulligt snask. Er det min toppakningen der er gået? Bilen bruger lidt køler væske.
Og sådan en toppakning er den nem at skifte? Skal der udluftes eller noget bagefter? Jeg har selv skiftet og lavet en del ting men aldrig før en toppakning.
Håber at få nogle gode råd. På forhånd tak
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der noget at se uden på motoren? (oliespor el.lign.)

Hvordan er dit kørselsmønster? Mange korte ture hvor motoren ikke bliver varm kan også føre til "mayonnaise".
Et 100% sikkert tegn på defekt toppakning eller flækket topstykke er hvid røg fra udstødningen.

MvH,

Bent.
Har du problemer med at holde varme i bilen ? Kan også være tegn på en defekt toppakning..

Suzuki GS500 E - 1994
Opel Astra J (P10) 16 XER 1,6 5 dørs - 2013
Jeg kan godt få varme i bilen!!!
Tag den med ro og hold lidt øje med væskerne. Mange lidt ældre biler kan have det snask. Tør det af og hold lidt øje. Hvis olien på oliepinden ikke bliver grålig og der ikke er olie i kølervæsken går det nok endnu. Hvis du skal skifte toppakning skal motoren times bagefter. Fordi du tager tandrem eller kæde af. Det kræver lidt viden om motoren.


 

Annonce

Topstykket skal også slibes, hvis det er toppakningen, der skal skiftes.

Det er ikke lige det nemmeste, gør det selv arbejde at skifte toppakning.

Ofte vil man tjekke/slibe ventilerne, når låget nu alligevel er afmonteret.

Prøv at afmontere kølerdækslet (pas på hvis motoren er varm) Start motoren og giv lidt gas, er der meget uro i vandet kunne det tyde på en defekt toppakning.

Din mekaniker kan også trykprøve, og teste om der er utætheder.

Det er ingen garanti at den kan varme, derfor kan det godt være en defekt toppakning.

Tak for jeres svar.
jeg har kaos i min bil fiat bravo 1,6 årg.1996.
motoren bliver varm, sådan at den ikke kan starte, nye rør er monteret, efter ca 10-15 minutter så går den igen men med fuld gas i 2. gear og den prutter og hoster. sidst var sos autohjælp mek. enig med at det nok var termostatventil der ikke åbner og lukker, for motoren er varm, kogende varm og køleren kold...den mangler ikke kølervæske ejheller er motorolien uren( der er ikke vand i olien)
med venlig hilsen og tak til dem der vil hjælpe med gode råd.!
jeg har kaos i min bil fiat bravo 1,6 årg.1996.
motoren bliver varm, sådan at den ikke kan starte, nye rør er monteret, efter ca 10-15 minutter så går den igen men med fuld gas i 2. gear og den prutter og hoster. sidst var sos autohjælp mek. enig med at det nok var termostatventil der ikke åbner og lukker, for motoren er varm, kogende varm og køleren kold...den mangler ikke kølervæske ejheller er motorolien uren( der er ikke vand i olien)
med venlig hilsen og tak til dem der vil hjælpe med gode råd.!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis