Fugt i hulmur

Pga. en revne i cementen mellem de yderste tagsten og gavlen på mit hus, er der trængt vand ind i hulmuren som er isoleret med granuleret glasuld. Fugten er nu trængt igennem indermuren og har givet fugtskader i pudslaget i stuen. Revnen i gavlen er let at udbedre, men hvad med den fugtige glasuld og murene? Skal hulmuren luftes/tørres på én eller anden måde? Skal pudslaget på indermuren skiftes? Hvilke konsekvenser har sådan en skade for mit hus?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Fugtproblemet/udtørringen i isoleringen vil tage nogen tid inden isoleringen er tør igen.
Du kan udbore hver anden studsfuge ud i nederste skifte, det vil give murværket luft. Ventiller rummene hvor væggene er fugtige.
Måske ville det være en ide at få en murer til at besigtige skaden, problemet er lettere løst, når man ser skaden.

------------------
Poul Erik

PE

Studsfuger og skifter??? Jeg er endnu ret grøn mht. gør-det selv, sååå..... Betyder det at hver anden lodrette fuge i den nederste række mursten skal bores ud?
Hej igen.

Ja en studsfuge er den lille lodrette fuge i enderne af stenene.
Jeg vil anbefale, at der indsættes en form for myggenet i studserne så ikke mus kan lave bolig i hulmuren.

------------------
Poul Erik

PE

Tak for hurtigt svar. Jeg er dog stadig lidt bekymret for skaden. Har den varige konsekvenser for mit murværk, eller er alt i skønneste orden når revnen er repareret og muren luftet ud? (Jeg går iøvrigt ud fra at rillerne skal bores ud på ydersiden? Kan det ikke give yderligere fugt?)

Hej.
Hvis murværket har haft skaden i kort tid, tror jeg ikke det får konsekvenser.
Udluftningen udvendig i studsfugerne, laves normalt i nybyggeri og giver ingen problemer.
Det du skal være opmærksom på er, fugtspærren mellem sokkel og ydervæg ikke ødelægges.
Mit forslag til dit problem er du får en tekniker/murer til at besigtige skaden.

------------------
Poul Erik

PE

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis