Gipsloftet opsat - spartling

Hej

Så er jeg endelig blevet færdig med opsætningen af gipsloftet, og skal til at spartle det, hvortil jeg har nogle spørgsmål i forbindelse med fremgangsmåden. Jeg havde tænkt mig følgende:

- Samlingerne spartles med en grov sandspartel.
- Herefter ilægges armeringstape, der trykkes ned i spartelmasesn.

- Samlingerne spartles igen, denne gang med en medium sandspartel.

- Samlingerne spartles 3. gang, igen med en medium sandspartel.

- Der slibes.
- Herefter grundes loftet og malingen kan begynde.

Ved skruehullerne spartles der 2 gange med medium sandspartel.

Kan samme sandspartel benyttes i alm. rum såvel som vådrum?

Hvor længe skal spartelmassen tørre før der kan spartles igen?

Er der én, der kan anbefale en bestemt type spartelmasse? Jeg havde tænkt mig at købe en af de lidt dyrere, men er selvfølgelig interesseret i at få mest for pengene.

Mvh nybyggeren

www.mynewart.dk - salg af flotte malerier til en skarp pris.
Hej Så er jeg endelig blevet færdig med... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Fiahgt på 07 feb 2014 05:29
Nu underskriver du dig selv som nybyggeren. Så hvis det var mig ville jeg nok tænke om ikke det var billigere og bedre at få en maler forbi til at svinge den spartel for dig.

Det var også min tanke dengang jeg skulle have spartlet alle vægge så fik fat i en der kun spartlede og ikke andet. Hold kæft han var hurtig og det blev perfekt så jeg ville helt klart anbefale at få ham ud i stedet for at lave det selv. Også fordi at det bliver så tydeligt hvis man ikke for spartlet ordentligt...

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Skrevet af MLU på 09 feb 2014 09:11

Det var også min tanke dengang jeg skulle have spartlet alle vægge så fik fat i en der kun spartlede og ikke andet. Hold kæft han var hurtig og det blev perfekt så jeg ville helt klart anbefale at få ham ud i stedet for at lave det selv. Også fordi at det bliver så tydeligt hvis man ikke for spartlet ordentligt...
Helt enig.
Havde præcis den samme oplevelse da jeg lavede nyt køkken for en del år siden, der var pillet fliser ned og væggene var noget ujævne. Fik en maler til at spartle og sætte miljøvæv op - hurtigt og præcist
Han kom flere dage i træk og spartlede,sleb,spartlede o.s.v. og det blev HELT jævnt


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej igen

Jeg har heldigvis en, som kommer og hjælper, der har førhen har spartlet en del gipsplader med et flot resultat.

Jeg har kigget lidt på spartelmasse. Jeg har umiddelbart ikke finde et sted (udover førnævnte hjemmeside) hvor jeg kan købe Sigma. Er det en varer, der sælges i de fleste malerbutikker?

Ellers har jeg kigget ved Flugger og XL-byg.

XL har flg. på tilbud:

http://www.xl-byg.dk/produkter/maling/fuge-og-spartel/spartelmasse/dana-faerdigblandet-medium-extra-spartelmasse-10ltr.htm

Flugger har:

http://flugger.dk/Maling/Indendoers/Spartelmasse/Spartel_LH_til_gipspladesamlinger(SANDPL%20LHP).aspx

Begge steder burde vel også have en god kvalitet medium sandspartel.

www.mynewart.dk - salg af flotte malerier til en skarp pris.
Jeg har ikke prøvet nogen af de spartelmasser du linker til, men det er helt sikker rigtigt fine spartelmasser - uden tvivl

En af mine kollegaer har en webshop hvor man kan købe sigma's:
http://www.meripol.dk/glasvaev-filt-lim-og-spartel-63/sigma-letspartel-medium-10-l-p2158

Men som sagt, tror bestemt at dem du selv linker til er rigtigt fine

www.malermester-hansen.dk
Hej igen

Af ren interesse. Hvor lang tid vil en faglært maler ca. bruge på at skulle spartle 160m2 gipsloft? Kun spartling, ikke slibning.

www.mynewart.dk - salg af flotte malerier til en skarp pris.
Det kan svinge rigtigt meget afhængigt af udformning af huset det skal spartles i og hvordan lofterne ser ud...
Men et kvalificeret bud er et sted imellem 16 og 24 timer.

Men det er rent gætværk



www.malermester-hansen.dk
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også